شرح اختلاف رقمی استرداد مالیات برارزش افزوده صادرکنندگان

محمد لاهوتی می گوید عدم اعلام شرایط اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سوی بانک مرکزی مهمترین دلیل اختلاف رقمی استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان است.

اختلاف ۵۰ درصدی بین رقم  استرداد مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۷ بین صادرکننده و سازمان امور مالیاتی موضوعی است که محمد لاهوتی در خصوص آن به خبرنگار توضیح داد. وی گفت: موضوع ۲۵۰۰ میلیارد تومان در جلسه شورای گفت و گو ۱۵ مهر سال جاری توسط نماینده سازمان امور مالیاتی مطرح شد که این حجم از مالیات در صندوق جمع شده است ولی چون ساز و کار اجرایی برای آن وجود ندارد ما نمی توانیم آنرا پرداخت نماییم.

 وی خاطر نشان کرد: رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان، مربوط به سال ۱۳۹۷ است ولی بحث ۲۵۰۰ میلیارد تومان در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ مطرح شد. برای سال ۹۸ هنوز موضوع مالیات بر ارزش افزوده تعیین تکلیف نشده است.

لاهوتی اظهار داشت: دلیل این وضعیت عدم اعلام شرایط اخذ مالیات  بر ارزش افزوده از سوی بانک مرکزی است.  به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران جلسات متعددی در همین زمینه برگزار شده و پیش بینی می شود طی چند روز آینده پرداخت مالیات ۶ ماهه اول سال ۹۸ شروع شود.

 وی اذعان داشت: بطور کلی موضوع مالیات بر ارزش افزوده و اتصال آن به بحث برگشت ارز حاصل از صادرات، به نوعی صادرکنندگان را ملزم می کند که تا حدود یک سال روی برگشت ارزش افزوده محصولات شان حساب باز کنند و این به معضلی جدی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تبدیل خواهد شد.

 لاهوتی افزود: پیرو تداوم این وضعیت بخش عمده ای از منابع مالی  صادرکنندگان  بلوکه می شود؛ در صورتیکه خودشان در محل های دیگری از بانک ها استقراض کرده اند و تسهیلاتی با بهره سنگین پرداخت می کنند و به عقیده ما این مساله در مغایرت با منافع ملی، منافع تولیدکننده در سال رونق تولید است.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: نکته قابل تامل در بحث مالیات بر ارزش افزوده بر ارز حاصل از صادرات این است که مجلس شورای اسلامی با اینکه از چالش های پیشروی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سال ۱۳۹۷ کاملا مطلع بود اما با مجددا این طرح را در بودجه سال ۱۳۹۸ قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس