شیوه جدید بسته بندی عمر غذا را ۳ برابر می کند

محققان دانشگاه واشنگتن شیوه جدیدی برای بسته بندی مواد غذایی ابداع کرده اند که عمر غذا را ۳ برابر می کند. این شیوه برای بسته بندی غذای فضانوردان و نیروهای نظامی کارآمد است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، دانشمندان شیوه جدیدی ابداع کرده اند که عمر ماکارونی و پنیر را ۳ برابر می کند. به این ترتیب می توان این غذا را به طور کاملا تازه برای فضانوردانی سرو کرد که طی سفری ۸ ماهه به مریخ می روند.

محققان با استفاده از شیوه «استرلیزه کردن گرمایی با کمک مایکرویو» و افزودن روکش اکسید فلزی به بسته بندی پلاستیکی این غذا توانستند عمر غذا را زیاد کنند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن این شیوه را ابداع کرده اند. هدف آنها تامین غذای فضانوردان و نیروهای نظامی است که نمی توانند غذای تازه بخورند.

در وضعیت معمول تاریخ انقضای غذایی که در بسته بندی پلاستیکی عادی قرار دارد و در دمای اتاق نگهداری می شود، ۱۲ ماه است. اما محققان دانشگاهی شیوه بهتری ابداع کرده اند که از ورود اکسیژن و گازهای دیگر به بسته بندی مواد غذایی جلوگیری می کند.

 آنها این شیوه جدید بسته بندی را روی ماکارونی و پنیر آزمایش کردند. «شیم سابلانی» محقق ارشد این پروژه می گوید: ما برای عدم نفوذ اکسیژن به ماده غذایی و افزایش عمر آن به شیوه جدیدی نیازمند بودیم. برای افزایش عمر غذا، نخست باید آن را با«سیستم استرلیزه سازی گرمایشی با کمک مایکرویو»(MATS) استرلیزه کرد.  همچنین ماده غذایی باید حتما در پلاستیک استرلیزه شود زیرا فلز را نمی توان تحت اشعه مایکروویو قرار داد و نگهداری غذا در شیشه نیز در فضا یا محیط نظامی قابل اجرا نیست.

بنابراین محققان پوششی از یک اکسید فلزی را به فیلم پلاستیکی افزودند تا از ورود اکسیژن و گازهای دیگر به بسته بندی ماده غذایی جلوگیری کنند.

 پوشش بسته بندی غذا از چند لایه پلاستیک مختلف ساخته شده که هرکدام از آنها با هدف خاصی استفاده شده اند. به عنوان مثال یکی از لایه ها مانع خوبی در برابر گازها است یا لایه دیگر قدرت مکانیکی بیشتری دارد. از سوی دیگر لایه های بیشتر اکسید فلزی نیز به نگهداری بهتر غذا کمک کرد. نیروهای ارتش بسته های ماکارونی و پنیری را آزمایش کردند که ۳ سال از عمر آن می گذشت. آزمایش نشان داد کیفیت آن با غذایی که ۹ ماه پیش ذخیره شده، تفاوتی نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس