صندوق حمایت از زعفران ایجاد شود

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: برای چای که هم سطح زیرکشت، اشتغال و درآمدزایی پایین تری نسبت به زعفران دارد، سازمان ملی چای داریم اما برای زعفران چنین نهادی وجود ندارد به‌دنبال طرح ملی زعفران و صندوق حمایت هستیم.

سعید باستانی در گفت‌ وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: در حوزه برندینگ زعفران کمتر فعالیت کرده‌ایم چرا که صادرکنندگان ما در سالیان گذشته حق العملی کار می کردند؛ به این صورت که افرادی در خارج از کشور سفارش خرید می‌دادند، صادرکنندگان در داخل کشور زعفران را خریداری می‌کردند و در خارج از کشور تحویل می دادند؛ به ازای هر کیلوی زعفران مبلغی دریافت می کردند و به مراحل بعدش کاری نداشتند.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طرح ملی زعفران می‌تواند تمام حوزه فعالیتی زعفران از مسئله کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و مارکتینگ در داخل و خارج از کشور را سازماندهی کند. اقدامات لازم برای طرح ملی زعفران به انجام رسیده و نیازمند این است تا دولت، سازمان برنامه و بودجه ردیف بودجه‌ای برای آن اختصاص دهند.

باستانی متذکر شد: متاسفانه با وجود مکاتبات و پیگیری نمایندگان در مورد موضوع طرح ملی زعفران، سازمان برنامه و بودجه کم کاری کرد و ردیف بودجه مذکور در لایحه بودجه سال 97 دیده نشد و به سرانجامی نرسید و ممکن است این تخصیص ردیف بودجه ای به سال 98 موکول شود. همچنین نیاز داریم تا صندوق حمایت از زعفران هم تاسیس شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود دو سال است که تلاش شده در صادرات زعفران تغییر رویه دهیم و با کمک وزارت جهاد کشاورزی به مسئله بسته بندی ورود کرده‌ایم. سازمان تعاون روستایی به عرصه خرید ورود کرده و حدود 70 تن زعفران را در سال جاری به صورت یک جا خریداری کرد و هم اکنون آماده ایجاد برند است که می‌تواند گام مهمی در حوزه زعفران در کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس