ضرورت استفاده از گردو در غذاهای تابستانی

معمولا استفاده از غذاها و میان‌وعده‌های برپایه ماست، شیر، بستنی، سبزی‌ها، انواع کاهو و کلم در فصل تابستان افزایش پیدا می کند. این خوراکی‌ها به‌دلیل خنک بودن، جایگاه ویژه‌ای در غذاها و میان‌وعده‌های تابستانی دارند. اما اگر می‌خواهید پس از خوردن خوراکی‌های سرشار از فیبر و آب دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ،‌ دل‌پیچه یا ریفلاکس نشوید، به شما توصیه می‌کنیم که در انواع دسرها، معجون‌ها، غذاها و سالادهای تابستانی تان حتما مقداری گردو بریزید. 

اگر می‌خواهید دلیل این توصیه را بدانید، خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید زیرا مهم ترین فواید عادت به خوردن گردو را بر شمرده ایم که به ترتیب عبارتند از: 

سرشار از اسیدهای چرب مفید

گردو حجم بالایی از اسیدهای چرب امگا-۳ را در خود جای داده است. بنابراین، مصرف آن می‌تواند برای حفظ سلامت قلب و کاهش التهابات بدنی بسیار مفید باشد. از طرف دیگر، چربی‌های مفید موجود در گردو می‌توانند شما را برای مدت‌زمان طولانی‌تری سیر نگه دارند. از این‌رو، توصیه می‌شود که در غذاهای برپایه شیر، کشک و ماست حتما از مقداری گردوی خام نیز استفاده کنید. افزودن گردوی خرد یا آسیاب‌شده به انواع سالادهای تابستانی، خصوصا سالادهای برپایه کاهو و کلم، می‌تواند باعث پیشگیری از نفخ یا گرسنگی کاذب بعد از خوردن سالادهای مختلف شود. 

تقویت کردن عملکرد مغز 

یکی از مشکلات رایج در فصل تابستان، افزایش تحریک‌پذیری عصبی و کاهش تمرکز به‌دلیل گرمای هواست. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که افزودن گردو به غذاهای تابستانی می‌تواند باعث بهبودی در عملکرد مغز شود و حتی در طولانی‌مدت جلوی ابتلا به بعضی از بیماری‌های مغزی مانند اختلال شناختی را بگیرد. 

کمک به کنترل فشار خون 

مصرف گردو به‌دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا-۳ می‌تواند باعث کاهش چربی‌های بد خون، افزایش چربی‌های خوب خون و درنهایت تنظیم کلسترول و فشار خون شود. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به‌طور منظم و روزانه مصرف گردو را در برنامه غذایی شان دارند، کمتر دچار گرفتگی عروق یا بیماری‌های قلبی می‌شوند. جالب است بدانید که احتمال ابتلا به حملات قلبی در روزهای گرم سال بیشتر از سایر روزهای سال است. به همین دلیل هم مصرف گردو همراه با وعده‌ها یا میان‌وعده‌های غذایی تابستانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. 

سرشار از ریزمغذی‌ها 

تقریبا هر یک‌چهارم لیوان از گردو می‌تواند ۱۸ گرم چربی خوب، ۴ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر غذایی به بدن برساند، درحالی که ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز و منیزیم را هم تامین می‌کند. از طرف دیگر، گردوی خام منبع خوبی برای دریافت آهن، کلسیم و ویتامین‌های گروه B است. به همین دلیل هم استفاده روزانه از گردو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک برساند و شرایط عضلات بدن را بهتر کند. پیشگیری از گرفتگی‌های عضلانی، خصوصا انواعی که هنگام ورزش کردن در تابستان اتفاق می‌افتند، از دیگر مزیت‌های مصرف روزانه گردو است. معمولا در فصل تابستان و به‌دلیل تعریق بیش از اندازه، تعادل میان آب و املاح بدن از بین می‌رود. بنابراین، اگر می‌خواهید در این روزهای گرم سال یک بشقاب سالاد یا یک نوشیدنی تابستانی برای تامین آب ازدست‌رفته بدن مصرف کنید، بهتر است مقداری گردو هم به این سالاد یا نوشیدنی اضافه کنید تا املاح ازدست‌رفته مورد نیاز بدن تان را هم تامین کرده باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس