ضریب خوداتکایی دانه‌ های روغنی به 84 درصد رسید

مجری طرح دانه‌های روغنی، گفت:برای نخستین بار میزان وابستگی واردات دانه‌های روغنی به 84 درصد رسید.
علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌ های روغنی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین برآورد تولید دانه‌ های روغنی، اظهار کرد: در سال زراعی آینده پیش‌ بینی می‌شود که مجموع تولید دانه‌ های روغنی به 600 هزار تن برسد، که از این مقدار 350 هزار تن از این میزان کلزا و مابقی گلرنگ، آفتابگردان و سویا است.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار میزان وابستگی واردات دانه‌ های روغنی به 84 درصد رسیده است، افزود: میزان تولید کلزا در سال زراعی 95-96 نسبت به سال 94، 7 برابر و حدود 60 درصد رشد داشته است.

به گفته مهاجر، افزایش 10 تا 11 درصدی خوداتکایی دانه‌ های روغنی، صرفه جویی 400 میلیون دلار ارز را به همراه خواهد داشت.

مجری طرح دانه‌های روغنی با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت دانه‌ های روغنی، بیان کرد: با توجه به آنکه کشت دانه‌ های روغنی در حال انجام است، هم اکنون نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان سطح زیر کشت محصول داشت.

وی با بیان اینکه کشت کلزا به پایان رسیده است، افزود: امسال بیش از 220 هزار هکتار کلزا در کشور کشت شده که در سه سال آینده ضریب خوداتکایی دانه‌ های روغنی از 30 درصد فراتر خواهد رفت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که انتقاداتی نسبت به افزایش واردات تخمه آفتابگردان به بهانه دانه روغنی وارد است، تصریح کرد: اگر چه افزایش واردات تخمه آفتابگردان به سبب کیفیت بالای این محصول خوب است، اما متأسفانه به سبب سود بالای واردات روغن خام، میزان واردات این محصول چندان چشمگیر نیست.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس