ظرفیت صنعت جوجه کشی ایران دو برابر مصرف داخلی است

حسن رکنی در همایش راه حل های جامع در مدیریت جوجه کشی افزود: ایران تا دیروز وارد کننده گوشت مرغ بود و امروز به صادرکننده تبدیل شده است .
این مقام مسئول، تولید فعلی گوشت مرغ را ٢ میلیون و ١٧٠ هزارتن در سال برشمرد و تصریح کرد: اتفاقات بسیاری می‌تواند کیفیت تولید را در این صنعت ارتقا داده و با امکانات موجود می‌توان از طریق بهبود شرایط، تولید را تا 500 هزار تن افزایش داد.
وی بیان داشت: برای افزایش قدرت رقابت پذیری باید بازنگری اساسی در تولید انجام شود تا از نظر کیفی و استاندارد سازی مطابق با بازارهای جهانی باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام مجموع مرغ تولیدی جهان را حدود 108 میلیون عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان نزدیک به 10 میلیون تن در تجارت جهانی قرار می‌گیرد که حدود سه میلیون تن آن در کشورهای همسایه ایران مبادله می‌شود؛ این موضوع یک موقعیت بسیار ارزشمند برای ایران به شمار می رود.
رکنی گفت: تعداد کشتارگاه های طیور در کشور زیاد است، اما بسیاری از آنها مجهز به خط دوم تولید و تفکیک قطعات نیستند تا بتوانند برای بازار داخلی و خارجی تولیدات خود را تنظیم کنند.
وی اضافه کرد: در یک سال گذشته ١٠٠ هزار تن گوشت مرغ صادر شده است که حدود یک درصد تجارت جهانی این محصول به شمار می رود و برای افزایش آن باید انقلابی در این صنعت ایجاد کرد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه وزن جوجه اولیه در وزن نهایی مرغی که به کشتارگاه می رود اثرگذار است، افزود: با فرصت ایجاد شده می‌توان روی بهبود تولید از جمله ضریب تبدیل توجه کرد.
وی اظهارداشت: در مقوله اصلاح نژاد دام هر روز اتفاق های جالبی می افتد، به طوری که ٤٠ سال پیش طول دوره پرورش طیور ١٢ هفته بود اما امروز به کمتر از پنج هفته کاهش یافته است.

بهبود 5 میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در دولت یازدهم
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در چهار سال گذشته تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی هشت میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار (در سال ٩٢) با بهبودی پنج میلیارد دلاری، به منفی سه میلیارد دلار کشیده است و با ادامه این روند تراز تجاری بخش کشاورزی در ایران در آینده ای نه چندان دور مثبت خواهد شد .
وی ادامه داد: همچنین تراز تجاری بخش دام و طیور از 14 میلیون دلار در سال 92، امروز به بیش از 600 میلیون دلار رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس