عدم همراهی بانک‌ها در تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که حدود ۲ هزار تریلیون تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که غیرمولد است گفت: رابطه میان تولید کنندگان و بانک‌ها “پر دغدغه” است و بیشترین گله‌مندی از عدم همراهی بانک‌ها و سنگ اندازی آن‌هاست.

رضا رحمانی پنج‌شنبه شب در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری مازندران افزود: اگرچه باید قبول کرد که بانک‌ها نیز دارای ضوابطی هستند و این مقررات باید درنظر گرفته شود، ولی سنگ اندازی آن‌ها در برابر تولید و تولید کننده قابل پذیرش نیست.

وی اضافه کرد: بهانه جویی و درخواست‌های نابه‌جای بانک‌ها از بخش تولید، خلاف سیاست اقتصادی دولت و نظام است و همه موظف هستند راه را برای تولید کننده باز نگه دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تا زمانی که دلالی بیش از تولید و خدمات در کشور سودآوری داشته باشد، هیچ‌گاه شاهد شکوفایی و کاهش آسیب پذیری اقتصاد نخواهیم بود.

رحمانی اولویت مهم اقتصادی کشور را هدایت نقدینگی به بخش مولد و تولید معرفی و خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و نهادها نباید عملکرد خود را محدود به مشکلات و بهانه‌های روزمره کنند.

وی اظهار داشت: اگر نقدینگی به سمت تولید و خدمات هدایت شود، نه‌تنها اقتصاد کشور کمترین آسیب را خواهد دید، بلکه برای بخش خصوصی نیز درآمدزایی هنگفتی ایجاد خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به شعار امسال کشور با عنوان “رونق تولید” اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها به اشتباه تصور نکنند که رونق تولید صرفاً یک شعار برای سال 13۹۸ است، بلکه رونق تولید راهبرد اصلی نظام جمهوری است که توسط رهبری انقلاب تعیین شد و برای همه لازم‌الاجراست.

رحمانی با بیان این‌که رونق تولید را نباید در ظرف یک سال دید، افزود: رونق تولید نیاز به بخشنامه ندارد و باید همه در این زمین ورود کنند و آن را اولویت بدانند.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات اخیر در مورد موضوع افزایش و سهمیه‌بندی قیمت بنزین اضافه کرد: افزایش قیمت بنزین آثار واقعی دارد که می‌توان آن را پذیرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اولویت دولت جلوگیری از آثار هیجانی و روانی اصلاح قیمت بنزین بوده است و بیشترین نگرانی و دغدغه هم این بوده که مردم بتوانند به‌راحتی نیاز خود را برطرف کنند.

رحمانی توضیح داد: وفور کالا در بازار نخستین اقدام دولت برای رفع این دغدغه بوده و خوشبختانه در این موضوع هیچ‌گونه کمبود و محدودیتی در کشور احساس نشده است.

وی از مسئولان و مردم استان مازندران به‌خاطر برخورد واقع بینانه با موضوع سهمیه بندی و گرانی بنزین قدردانی و تصریح کرد: مازندران از جمله استان‌هایی بود که اقدامات عملیاتی و ابتکاری در این زمینه انجام داد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ورود مسئولان و مردم و تولید کنندگان در استان مازندران برای مدیریت بازار به‌نوعی بود که باید تجربه و الگویی برای همه استان‌های کشور باشد.

رحمانی هماهنگی بین دستگاهی در استان مازندران را “ویژه” توصیف کرد و افزود: این نشان می‌دهد که دولت در بزنگاه‌های سیاسی و اقتصادی می‌تواند بر روی مازندران حساب جداگانه باز کند.

چشم انتظاری یک دهه‌ای مرکبات مازندران برای تنظیم بازار
استاندار مازندران نیز در این نشست گفت: مرکبات مازندران به‌عنوان یکی از بزرگترین بخش کشاورزی و تولیدی استان تنها حوزه‌ای است که حدود یک دهه چشم به راه تنظیم بازار است و هنوز نیز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در بازار دست یابد.

احمد حسین زادگان شرایط نامناسب بازار مرکبات را از مهم‌ترین دغدغه‌های این استان و بخش قابل توجهی از مردم و کشاورزان برشمرد و افزود: بخش قابل توجهی از مرکبات کشور در مازندران و توسط کشاورزان استان تولید می‌شود که هر ساله زمان برداشت و فروش شاهد ضربه‌های شدید به این قشر هستیم.

وی با اعلام این‌که مرکبات مازندران به‌راحتی می‌تواند بازار میوه کشور را از بحران نجات دهد، اضافه کرد: متأسفانه به دلیل ورود بیش از ۲ میلیون تن مرکبات در یک بازه یک ماهه به بازار، شاهد توسری خوری قیمت این محصول هستیم که خسارت زیادی را به باغداران و کشاورزان استان وارد می‌کند.

استاندار مازندران ورود صادر کنندگان به بخش مرکبات را تنها راه نجات بخش کشاورزی مازندران دانست و تأکید کرد: با ورود صادر کنندگان و صادرات مرکبات مازندران به کشورهای حاشیه خزر و دیگر نقاط که نیاز آن نیز در بازارهای خارجی وجود دارد، به‌راحتی می‌توان از این بحران خارج شد.

حسین زادگان کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت و تنظیم بازار مرکبات را خواستار شد و گفت: نیاز است این وزارتخانه صادر کنندگان را به این بخش هدایت کند و از طرف دیگر با تقویت پایانه‌ها، امکان صادرات را فراهم نماید.

وی همچنین یکی از دغدغه‌های کنونی این استان را تأمین هرچه سریع‌تر سوخت وانت بارها به‌عنوان مهم‌ترین وسیله حمل و نقل محصولات کشاورزی دانست و افزود: وانت‌ها مهم‌ترین وسیله نقلیه حمل مرکبات و تولیدات کشاورزی استان و ابزاری استراتژیک محسوب می‌شود و باید از توقف آن‌ها جلوگیری کرد.

استاندار مازندران اضافه کرد: حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌صورت مستمر در استان، بخش کشاورزی و تولیدی را تقویت خواهد کرد؛ همان گونه که نظارت و پیگیری مستقیم این وزارتخانه از شرایط  تولیدی استان، اتفاقات خوبی را تا کنون رقم زده است.

در استان مازندران بیش از سه هزار واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریالی و ۶۰ هزار نفر اشتغال فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس