عده‌ای نمی گذارند قیمت گوشت کاهش یابد

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه قیمت دام سنگین و سبک نسبت به ابتدای سال به ترتیب حدود ۳۵ و ۱۰ درصد کاهش داشته است، گفت: عده ای مصمم هستند قیمت گوشت را در بازار ثابت نگه دارند
سعید سلطانی با بیان اینکه قیمت دام سنگین نسبت به ابتدای سال حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است، گفت: قیمت هرکیلوگرم دام زنده سنگین از ۴۱ هزارتومان به کمتر از ۳۰ هزارتومان رسیده و در نقاط مختلف بین ۲۷ تا ۲۹  هزارتومان عرضه می شود. همچنین قیمت دام سبک زنده حدود ۱۰ درصد در همین مدت کاهش داشته و از قیمت متوسط ۴۶ تا ۴۷ هزارتومان به ۴۲ هزارتومان رسیده است.
وی درباره اینکه پیش بینی می کنید قیمت ها در هفته های آتی چگونه باشد؟، اضافه کرد: تولید امسال شرایط بسیار مطلوبی دارد، جلوی قاچاق دام نیز گرفته شده و نگرانی در این زمینه نداریم از طرف دیگر با مشکل انباشت دام سنگین در کشور روبرو هستیم و متاسفانه کسانی که واسطه بین تولیدکننده و مصرف کننده هستند دام ها را به قیمت مناسبی خریداری نمی کنند ضمن اینکه قیمت گوشت در بازار نیز کاهش نیافته واین در حالی است که دامدار در حال زیان است؛ بنابراین هر دو طرف تولیدکننده و مصرف کننده ضرر می کنند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: عده ای مصمم هستند قیمت های بازار را حفظ کنند و اجازه کاهش نرخ نمی دهند چرا که دنبال سود بیشتر هستند.
افزایش قیمت ذرت علوفه ای در بازار
سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش قیمت ذرت علوفه ای در بازار اشاره کرد و گفت: سطح زیرکشت ذرت در کشور کاهش نیافته و تولید روند یکنواختی دارد اما تولید این محصول دو منظوره (علوفه ای و دانه ای) است، کشاورزان زمانی که تولید هر کدام از این محصولات برایشان به صرفه تر باشد به سمت تولید آن گرایش دارند.
وی ادامه داد: امسال قیمت ذرت دانه ای در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته و به کیلویی ۲ هزارتومان رسیده بنابراین کشاورزان ترجیح می دهند یکماه بیشتر صبر کنند و محصولشان را به صورت دانه ای برداشت کنند.
سلطانی گفت: در چنین شرایطی دامدار ناچار است  قیمت ذرت علوفه ای را بالا ببرد و آن را گرانتر بخرد تا کشاورزان تمایل داشته باشند که محصول خود را به دامداران عرضه کنند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت ذرت علوفه ای حدود ۶۰۰ تومان برای دامدار تمام می شود، ادامه داد: سال گذشته این عدد بیش از ۲۰۰ تومان بود.
سلطانی با بیان اینکه دامدار می تواند نهاده های دیگری را جایگزین ذرت علوفه ای کند، افزود: مساله اینجاست که قیمت سایر نهاده ها از ذرت علوفه ای گران تر است، حتی کاه نیز قیمت بالاتری دارد و همین مساله دامداران را دچار چالش می کند.
وی با اشاره به افزایش قیمت سبوس و تصویب نرخ ۱۰۰۰ تومان برای آن، گفت: همه این افزایش قیمت ها بر روی نرخ تمام شده تولید تاثیرگذار است و هزینه تولید را بالا می برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس