فواید خوردن میوه پرتقال

همانطور که می‌دانید، پرتقال یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف ترین مرکبات است که بشر از آن تاکنون استفاده کرده است و از خواص پرتقال، بخصوص در تصفیه خون و بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

ویتامین C یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است که پرتقال نیز منبع سرشار این ویتامین محسوب می‌شود.

سرشار از ویتامین C است

بسته به نوع پرتقال، می‌توانید حدود ۷۰٪ از مقدار توصیه شده  ویتامین C روزانه را از پرتقال دریافت کنید که به آن اسید اسکوربیک نیز گفته می‌شود. ویتامین C بسیار مفیدتر از تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین به بدن کمک می‌کند تا آهن را ذخیره و جذب کنید. بدن ما برای التیام و تشکیل عروق خونی، غضروف، عضله و کلاژن استخوان به ویتامین سی نیاز دارد.

برای سلامت روده‌ها مفید است

یک پرتقال متوسط ​​حاوی ۳ گرم فیبر خوراکی است. فیبر صرفاً یبوست را برطرف یا تسکین نمی‌دهد؛ همچنین روده‌ها را سالم نگه می‌دارد، کلسترول را کاهش می‌دهد و سطح قندخون را کنترل می‌کند. فیبر موجود در 
پرتقال همچنین کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. این بدان معناست که کمتر غذا خواهید خواهید خورد و حفظ وزن متعادل آسان‌تر خواهد بود. همچنین احتمال دیابت، بیماری قلبی و انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

پرتقال‌ ضد التهاب است

هر یک عدد پرتقال بیش از ۱۷۰ ماده شیمیایی و ۶۰ نوع فلاونوئید دارد. این بدان معنی است که خاصیت ضد التهابی نیز دارد. پرتقال و سایر غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان در مبارزه با التهابات طولانی مدت و حتی از دارو نیز قوی‌تر عمل می‌کند. التهاب بیماری است که با سرطان، بیماری قلبی، دیابت، آرتروز، افسردگی و آلزایمر در ارتباط است.

پرتقال سرشار از پتاسیم است

موز، پتاسیم بسیار بالایی دارد، اما پرتقال نیز خیلی کم پتاسیم نیست. یک پرتقال ۲۴۰ میلی گرم از این ماده معدنی را داراست که به عصب‌ها و عضلات کمک می‌کند و ضربان قلب را ثابت نگه می‌دارد. بعد از تمرین ورزشی، یک پرتقال بخورید تا گرفتگی عضلات را از بین ببرد و الکترولیت‌های بدن را تامین کند.

سرشار از فولات هستند

بدن ما برای ساخت دی.ان.ای و سایر موارد ژنتیکی و کمک به تقسیم سلول‌ها به فولات ویتامین B نیاز دارد. فولات به ویژه برای زنان باردار مفید است. فولات از نقایص مادرزادی در مغز و ستون فقرات جنین جلوگیری می‌کند.

 پرتقال حاوی بتاکاروتن است

بتاکاروتن رنگدانه‌ای است که رنگ پرتقال را نارنجی می‌کند. این ماده همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که باعث سلامتی سلول‌ها می‌شود و آسیب رادیکال‌های آزاد را به بدن کاهش می‌دهد. بتاکاروتن‌ها مولکول‌هایی هستند که بدن، هنگام تجزیه غذا یا پردازش اکسیژن اضافی در بدن، تولید می‌کند. همچنین وقتی در معرض مواردی مانند مواد شیمیایی، دود تنباکو یا تشعشعات خورشید یا منابع دیگر قرار می‌گیرید، بدن آن را تولید می‌کند.

 منبع خوب تیامین است

تیامین که ویتامین B1 نیز نامیده می‌شود، ویتامینی است که به بدن کمک می‌کند تا سایر موادمغذی را پردازش کرده و غذا را به انرژی تبدیل کند. تیامین بخش ضروری از سلول بدن است. اغلب آن را در نان غنی شده، ماکارونی، برنج و غلات یافت می‌کنید اما پرتقال نیز منبع خوب تیامین است.

 خوردن یک پرتقال کامل برای بدن مفیدتر است.

اگرچه هر دو برای بدن مفید هستند اما در صورت امکان می‌توانید از یک پرتقال کامل به جای آب پرتقال استفاده کنید. آب پرتقال به همراه تفاله آن، مقداری فیبر دارد اما برای تامین نیازهای روزانه ما کافی نیست. آب پرتقال بدون تفاله خاصیتی ندارد اما یک پرتقال کامل ۳ گرم فیبر از ۲۵-۳۰ گرم فیبر مورد نیاز روزانه را داراست.

 پوست پرتقال نیز آنتی‌اکسیدان  دارد.

پوست پرتقال صرفاً یک بخش روشن و درخشان نیست. همچنین مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و به علاوه مقداری کلسیم و پتاسیم در پوست خود دارد. پرتقال را ابتدا خوب بشویید، سپس رنده شده پوست  آن را داخل کیک، کلوچه و حتی روی ماکارونی، گوشت‌های تفت داده شده و سبزیجات بریزید.

 بافت تارعنکبوتی روی مغز پرتقال

بیشتر مردم از خوردن بخش سفید رشته‌ای و اسفنجی بین پوست و میوه پرتقال پرهیز می‌کنند زیرا مزه آن تلخ است اما این بخش سرشار از کلسیم، فیبر، ویتامین C و فلاونوئیدهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. این بخش از پرتقال را در یک لیوان آبمیوه بریزید تا طعم آن مشخص نشود  و از همه خواص آن بهره‌مند ‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس