قایق های صیادی غیرمجاز در تور قانون/ نوبت قتل عام به آبزیان مازندران رسید

نگرانی دوستداران محیط زیست در باره شکار بی رویه پرندگان مهاجر در مازندران کم بود که این بار صید غیرمجاز ماهیان نارس دریای خزر توسط صیادان غیرمجاز هم به آن اضافه شده است .

همزمان با آغاز فصل صید در آب های ساحلی دریای خزر در مازندران ، فعالیت پرشتاب صیادان غیرمجاز و قاچاقچی ماهیان خاوریای هم شدت گرفت و سبب شد تا عملکرد یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان در کمتر از 2 هفته چشمگیر به نظر برسد.
نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات مازندران به گفته فرمانده آنان در مهر ماه امسال موفق به توقیف هفت دستگاه قایق غیر مجاز صیادی و 10 دستگاه ‘ لاکش ‘ در سواحل خزر شدند .
قایق های موتوری برای صید ماهیان استخوانی بویژه ماهیان نارس خاویاری در قسمت های نیمه عمیق و جاهائی کاربرد دارد که شرکت های صیادی ‘ پره ‘ قادر به حضور در آنجا نیستند.
لاکش هم نوعی تور ماهیگیری بزرگ است که توسط چند صیاد به آب انداخته شده و سپس جمع می شود . این نوع تورها به خاطر عدم نظارت بر بافت آنها ریزتر از حد استاندارد بوده و سبب صید ماهیان کوچک و نارس می شود.
** دستگیری متهمان و جریمه های میلیونی
سرهنگ عباس پورعلی گفت که در چند مرحله عملیاتی که نیروهای اطلاعات و عملیات یگان حفاظت در ماه مهر و پس از آغاز فصل صید داشتند ، 9 صیاد غیرمجاز هم دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.
فصل صید در آب های مازندرانی دریای خزر از بیستم مهر شروع شد و تا پایان فروردین ادامه دارد.
بر اساس اعلام شیلات مازندران ، چهار هزار و 200 ماهیگیر در قالب 54 شرکت تعاونی پره ، صید ماهیان استخوانی را با رعایت ضوابط تعیین شده از سوی این نهاد اجرائی و نظارتی بر عهده دارند.
بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست جریمه های آبزیان دریای خزر از جمله کوسه ماهی هر قطعه 300 میلیون ریال ، پنج گونه ماهی خاویاری شامل اوزون برون ، فیل ماهی ، قره برون ، شیپ و چارباش هر قطعه 100 میلیون ریال ، ماهی آزاد هر قطعه 75 میلیون ریال ، کفال ، اورنج و دیگر ماهیان استخوانی هر قطعه یک میلیون ریال است.
** حفاظت از ماهی خاوریای ، مهم ترین وظیفه
یگان حفاظت شیلات وظیفه حفظ و حراست از ذخایر آبزیان دریای خزر را از طریق نظارت بر کار صیادان عضو شرکت های تعاونی پره ، مبارزه باصیادان غیرمجاز و نظارت بر بازار ماهی فروشان بر عهده دارد ، ولی در این میان نظارت بر حفظ ذخایر ماهیان خاوریاری وظیفه ای سنگین تلقی می شود .
فرمانده یگان حفاظت شیلات مازندران با تاکید بر این که فعالیت ماموران این یگان همزمان با آغاز فصل صید تشدید شده است ، گفت که در ماه مهر همچنین 130 عدد لنگر متعلق به صیادان غیرمجاز در سواحل استان کشف و ضبط و 2 باب ‘ کومه ‘ صیادی غیرمجاز نیز تخریب شد.
پورعلی افزود : در این مدت 164 قطعه ماهی خاویاری نارس و با ارزش دریا پس از کشف توسط نیروهای یگان ، دوباره به داخل آب های دریای خزر بازگردانده شد.
فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان مازندران صید ماهیان خاویاری نارس را نوعی قتل عام آبزیان توصیف کرد و گفت : با این که شرکت های صیادی پره تمامی مقررات صیادی در اندازه و وزن آبزیان دریای خزر را رعایت می کنند ، ولی نیروهای یگان با تمام قدرت علاوه بر حضور در سواحل دریای خزر ، بر بازار ماهی فروشان و دیگر بازار های استان هم نظارت دارند.
ماهیان خاویاری ، نگین آبزیان موجود در دریای خزر هستند و شهرت جهانی این دریا نیز بیشتر به خاطر وجود همین نوع ماهی در حال انقراض است .
صید ماهیان خاویاری در خزر از سال 2015 میلادی بر اساس توافقی که پنج کشور حاشیه این دریا در کمیسیون منابع زنده دریای خزر به آن دست یافتند ، به مدت پنج سال ممنوع شد تا ذخایر این گونه ماهیان بازسازی شود.
بر اساس گزارش های رسمی ، ذخایر ماهیان خاویاری که یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است، از سه هزار تن به کمتر از 500 تن رسیده که پایین ترین حد آن است.
یکی از دلایل مهم کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر ، صید بی رویه آنها در کنار سن رسیدن این گونه به بلوغ است.
سن بلوغ ماهیان خاویاری برای ماهی اوزون برون 10 سال ، تاس ماهیان 15 سال و فیل ماهیان 20 سال است .
** استمداد از مردم
فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان مازندران از مردم استان خواست تا به محض مشاهده هرگونه موارد مشکوک در باره صید ماهیان غیرمجاز ، مراتب را با شماره تلفن 01125289555 ستاد خبری حفاظت منابع آبزیان مازندران اطلاع دهند.
مازندران 338کیلومتر ساحل در خزر دارد.
بر اساس آمارهای رسمی ، صیادان عضو شرکت های ماهیگیری پره مازندران در فصل صید سال گذشته حدود 2 هزار 300 تن انواع ماهی استخوانی صید کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس