مثبت شدن تراز تجاری ایران

«رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از مثبت شدن تراز تجاری کشور خبر داد و بیان کرد: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات داشتیم.

حمید زادبوم» روز سه شنبه در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران بیان کرد: ایران می‌تواند ۱۰۰ میلیارد دلار از ۱۶۰۰ میلیارد دلار واردات کشور‌های همسایه را تولید و صادر کند.

وی سال ۹۷ را به دلیل تغییر مقررات و نرخ ارز سخت‌تر از سال ۹۸ عنوان کرد و افزود: درست است امسال در آرامش تجاری و مقرراتی به سر می‌بریم، اما شرایط تحریمی و بازگشت ارز سخت‌تر شده و همه این موضوع‌ها مورد توجه سیاستگذاران قرار دارد.

زادبوم با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی باید بتوانند رونق تولید را به ارزآوری برای کشور تبدیل کنند، گفت: بر اساس مطالعات سازمان توسعه تجارت، بازار‌های اطراف ایران یعنی ۱۵ کشور همسایه در سال ۲۰۱۸ حدود هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار واردات انجام داده‌اند.

کاهش تعرفه وارداتی کشور‌های همسایه
وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان نباید نگران بازار صادراتی باشند، ما هم مواظب تعرفه‌های واردتی کشور‌های همسایه هستیم و این وظیفه را بر عهده گرفتیم که تعرفه کشور‌های همسایه را درباره کالا‌هایی که پتانسیل صادرات به آن داریم، کاهش دهیم.

زادبوم با بیان اینکه باید آمادگی مبادله کاهش تعرفه راداشته باشیم، خطاب به تولیدکنندگان گفت: شما نیز باید توانایی افزایش تولید برای کالا‌هایی که همسایگان آمادگی واردات آن را دارند، داشته باشید.

وی با اشاره به موافقت‌نامه تجارت اوراسیا اظهار کرد: سه کشور از ۱۵ کشور همسایه شامل روسیه، ارمنستان و قزاقستان جزو این توافقنامه هستند. در سال آینده که مذاکرات تجارت آزاد آغاز می‌شود می‌توانیم ۸۰ تا ۸۵ درصد کالا‌ها را در تجارت آزاد قرار دهیم که برای انتخاب آن‌ها باید کار کارشناسی صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس