محصولات غذایی ایران در آسیا، اروپا و کانادا بازار دارد

رییس تعاونی تولیدکنندگان صنایع غذایی ایران از افزایش صادرات محصولات غذایی به کشورهای مختلف جهان خبر داد و گفت: محصولات غذایی ایران به بازارهای آسیا، اروپا، کانادا و اقیانوسیه راه یافته و از ٥٠٠ میلیون دلار در سال ١٣٨٥ به ٦ میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

“مهدی کریمی تفرشی” در نشستی خبری افزود: صنایع غذایی جمهوری اسلامی امروزه مورد استقبال استرالیا، کانادا، کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه سی آی اس، روسیه، گرجستان و اروپا قرار گرفته است.

وی افزود: امروز صنعت غذایی ایران آنگونه رشد یافته که ٩٥ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشورمان در داخل تولید می شود.
کریمی تفرشی اظهارداشت: سالانه ١٣٠ هزارتن موادغذایی در داخل تولید می شود که دو تا سه برابر نیاز داخل است و از طرفی تنوع تولیدات داخل باعث شده ارزش واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به ایران از ١٢ میلیارد دلار در سال ٩٣ به حدود ٩ میلیارد دلار در سال ٩٤ کاهش یابد.

به گفته وی، تسهیلات پرداختی دولت و بانک ها برای ایجاد و توسعه صنایع جدید رشدی نداشته و طبق آمار اعلام شده کل تسهیلات پرداختی در هفت ماهه ابتدایی سال 1395 به بخش صنعت و معادن معادل 78.6 هزار میلیارد تومان بوده که 84.6 درصد آن به منظور تامین سرمایه در گردش است.

رییس تعاونی تولید کنندگان صنایع غذایی ایران تصریح کرد: 9.9 درصد از تسهیلات به منظور ایجاد و توسعه پرداخت شده است و بیشتر این تسهیلات به منظور ادامه حیات صنایع قدیمی مصرف شده و در توسعه صنایع جدید رشدی نداشته است.

وی اضافه کرد: صنعت مواد غذایی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و یک بشکه زرشک هفت تا هشت برابر یک بشکه نفت ارزش دارد و از سویی دیگر صنایع غذایی، قابلیت بالای اشتغالزایی برخوردار است و با فعال شدن کارخانه های کوچک می توان برای چند صد هزار نفر شغل ایجاد کرد.

تفرشی افزود: حمایت دولت و مسئولین از تولید کنندگان و صادرکنندگان و رفع موانع موجود، تسهیل قوانین برای ثبت سفارش، گمرک و ترخیص کالا، تامین منابع مالی مورد نیازواحد های صنفی ، بازنگری تعرفه های صادرات و واردات، بهبود بسته بندی مطابق با استانداردهای روز دنیا و ثبات سیاست ها و برنامه های کلان اقتصادی کشور گام مهمی برای بهبود و گسترش صادرات غیرنفتی است.

** قطر فرصت مناسبی برای صادرات

رییس تعاونی تولید کنندگان صنایع غذایی ایران اظهارداشت: صادرات به روسیه یکی از فرصت های مناسب در این بازار بود، اما به دلیل تعلل و بی اعتمادی که از گذشته نسبت به تجار ایرانی وجود داشت، این فرصت از دست رفت.

وی افزود: شرایطی که امروز برای حضور در بازار قطر بوجود آمده، فرصت خوبی برای صادرات محصولات ایران به این کشور فراهم شده و اکنون به همراه سه کشور ترکیه و عمان در این بازار حضور داریم و شکلات و لبنیات از جمله اقلامی است که در این بازار عرضه می شود.

تفرشی تاکید کرد: قطر در گذشته بیشتر از کشورهای اروپایی و از نشان های تجاری معتبر کالاهای مورد نیاز خود را وارد کرده بود، امروز لازم است که در بحث کیفیت کالاهای صادراتی به این کشور اقدامات مناسبی انجام شود تا متناسب با نیاز این کشور و فرصت حضور از آن بهره گرفت.

در سال 1392، ایران 88 درصد صادرات خود را به 14 کشور انجام داد که در سال 1395 به 20 کشور افزایش یافت. همچنین در سال 1393 ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان به 50 میلیارد دلار رسید و در بازه سال های 1392 تا 1395 صادرات کشور از واردات پیشی گرفت و تراز تجاری کشور در سال های 1394 و 1395 مثبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس