ممنوعیت ورود ماشین آلات خارجی در صورت تولید با کیفیت داخلی

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صمت در جمع ماشین سازان صنایع غذایی و بسته بندی کشور گفت:

در صورت ارائه محصولات با کیفیت داخلی مانع از ورود ماشین آلات خارجی خواهیم شد

رییس مرکز ساخت داخل و ماشین سازی و تجهیزات در گردهمایی دوازدهمین سال تاسیس انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران با بیان اینکه تولید، مبحث جدی و سخت است و به عنوان جهاد به شمار می رود، گفت: وظیفه ما در وزارت صمت، حمایت از صنعت ماشین سازی داخلی است به طوری که باید موانع حذف و تولید گسترش یابد.

سید محمد مهدی هادوی افزود: تولید پایین و بی‌کیفیت در بخش تجهیزات و ماشین آلات کار وزارت صمت را در مورد واردات بسیار سخت می‌کند زیرا که با وجود ماشین آلات پیشرفته و به روز می توان از ورود ماشین آلات خارجی جلوگیری کرد و این مسوولیت سنگین و دشوار در وزارت خانه مذکور محسوب می شود.

وی اظهار کرد: در بسیاری از جلسات، کیفیت و خروجی ماشین آلات داخلی زیرسوال می رود تا حدی که اذعان می شود ماشین آلات جوابگوی صنعت داخل نیستند از این رو، باید تلاش کنیم تا با کمک گرفتن از دانش روز و حمایت دانشگاه های کشور کیفیت و مرغوبیت دستگاه‌های داخلی را ارتقا داده و قیمت تمام شده را نیز کاهش دهیم.

وی با اشاره به عدم پایبندی ماشین سازان به تعهدات زمانی برای تحویل محصول، گفت: نواقص و معایب موجود در این صنف باعث شده تا فشار زیادی برای واردات دستگاه های صنایع غذایی ایجاد شود ولی با تمامی شرایط موجود، وظیفه ما در وزارت صمت حمایت از صنعت قطعه سازی، مواد اولیه، ماشین سازی، صنعت غذایی و … است که برای محقق شدن ممانعت از ورود ماشین آلات، کیفیت داخلی مطرح است و ما برای حمایت از صنعت و برندسازی تلاش می کنیم.

هادوی مشخص نکرد ادعای هایی که علیه ماشین های داخلی و به نفع واردات مطرح شده و او مورد استناد قرار می دهد را چگونه راستی آزمایی خواهد کرد.

رییس مرکز ساخت داخل و ماشین سازی و تجهیزات، از قانون حداکثری از توان تولیدی و کالای ایرانی به صورت مطالبه ملی یاد کرد و افزود: این قانون به این معنا نیست که ما خواستار هیچ‌گونه مبادله ای با دنیا نخواهیم بود.

وی از تدوین آیین نامه ای مبنی بر رتبه بندی تولیدکنندگان خبر داد و بیان کرد: این موضوع در حال بررسی وآماده سازی است و در هیات دولت مطرح خواهد شد.

مدیرکل ماشین سازی وزارت صمت همچنین به تشکیل هیات نظارت برای اجرای قانون ممانعت از ورود دستگاههای مشابه ساخت داخل اشاره و تصریح کرد: اگر بخش خصوصی از تسهیلات دولتی برای واردات ماشین آلات مشابه داخلی اقدام کند باید به وزارت صمت اطلاع داده شود و ما دراین رابطه محکم ایستاده ایم در صورتی که انتظار از تولیدکنندگان داخل کیفیت موردقبول، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش، تعهد به موعد تحویل و … است.

وی از طراحی و راه اندازی فاز ۱ سامانه ای با عنوان توان ایران خبر داد و گفت: در این سایت، توانمندی تک تک ماشین سازان ایرانی ارزیابی می شود و طبق قانون واردکنندگان باید قبل از ورود ماشین خارجی، نیازمندی خود را درسایت اعلام کنند به این ترتیب تمامی واردکنندگان، سازندگان و تولیدکنندگان ماشین آلات با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

هادوی از تمامی صاحبان و دست اندرکاران این صنعت خواست تا با واردکردن اطلاعاتشان در سایت، شفافیت و آگاهی سازی ایجاد کنند تا واردکنندگان و سازندگان به راحتی در این سایت ارتباط برقرار کرده و ماشین آلات ساخت داخل خریداری کند و مشکلات فعلی تا حدودی مرتفع شود علاوه براین، در آینده ای نزدیک هیچ بهانه ای برای بی اطلاعی از این سایت پذیرفتنی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس