نوشیدن هر روز نوشابه به عروق آسیب می‌رساند!

نوشابه، یکی از مضرترین نوشیدنی‌هاست که مصرف مداوم آن زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف نظیر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی می‌شود. در واقع، مقدار شکر بالای نوشابه به عروق آسیب می‌رساند و احتمال تصلب شریان را تشدید می‌کند.

تا به حال مطالعات مختلفی در مورد مضرات نوشابه انجام شده‌ که زمینه بروز بیماری‌های مختلف را تایید می‌کند. در یکی از این مطالعات که بر روی ۱۲۰ آمریکایی طی مدتی حدود ۳۰ سال صورت گرفت، مشخص شد افرادی که به‌طور مداوم نوشابه مصرف می‌کنند با احتمال فوت زودهنگام نسبت به دیگران مواجه هستند. در واقع، علت فوت در اکثر موارد ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی است. گرچه عواملی مانند سیگار کشیدن نیز در بروز چنین بیماری‌هایی تاثیر جدی دارد اما نوشابه نیز یک عامل خطر جدی محسوب می‌شود. 

پس از نوشیدن نوشابه چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

قند فراوان موجود در نوشابه‌ به‌ دو حالت در بدن تاثیر می‌گذارد. افزایش بسیار زیاد گلوکز خون به جداره داخلی عروق آسیب می‌رساند و آنها را ضعیف و مستعد تجمع کلسترول می‌کند. در نتیجه کلسترول در جداره عروق جمع شده و به‌تدریج زمینه‌ساز انسداد عروق و بروز سکته‌های قلبی و مغزی خواهد بود. از طرفی، افزایش مداوم قند خون موجب اختلال در عملکرد متابولیسم بدن می‌شود که مهم‌ترین عامل اضافه وزن، پرفشاری خون و دیابت نوع ۲ است. این بیماری‌ها نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تشدید می‌کند. 

ضرر نوشابه، بیش از دیگر خوراکی‌های شیرین است؟

شاید این پرسش مطرح شود که انواع خوراکی‌های شیرین مانند کیک، شیرینی و… نیز حاوی شکر هستند اما این مضرات در مورد نوشابه بیشتر مطرح است. در واقع، نوشابه هیچ نوع فیبری ندارد تا سرعت جذب گلوکز در خون کاهش پیدا کند. در نتیجه، گلوکز به‌سرعت جذب شده و قند خون را بسیار بیشتر از زمان خوردن یک تکه کیک یا شیرینی بالا می‌برد. در چنین شرایطی، عملکرد عروق خونی برای اتساع و تنظیم انتقال خون مورد نیاز اندام‌ها به‌طور موقت دچار اختلال می‌شود که با نوشیدن مکرر نوشابه این آسیب پایدار می‌ماند. چنین اختلال عملکردی حتی در افراد جوان و سالم نیز اتفاق می‌افتد. 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس