واردات تلفن همراه با کلیه ارزها امکان‌پذیر شد

مدیرکل نظارت ارز بانک مرکزی در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از نامه‌نگاری وزیر صنعت با این بانک به‌منظور تغییر ارز مورد نیاز برای واردات تلفن همراه داده است. مطابق نامه‌ی وزیر صنعت، تأمین ارز کالای تلفن همراه، باتوجه‌به تغییر گروه کالایی، از محل ارز سامانه نیما، صادرات یا سپرده‌ی واردکننده به تمام ارزها امکان‌پذیر شده است.

امیرحسین شکوهی، مدیرکل نظارت ارز بانک مرکزی گفت:

هرگونه اعمال محدودیت به منظور جلوگیری از واردات برند خاص یا کنترل حداکثر ارزش مورد انتظار کالا، در زمان ثبت سفارش کنترل و اعمال شود.

وی در نامه‌ی مورد اشاره اعلام کرد: «تمامی درخواست‌های مرتبط با ثبت سفارش‌های معتبری که به این بانک ارسال می‌شود، جهت تخصیص و تأمین ارز صرفا مطابق با قواعد مربوط به گروه کالایی ٢٣ مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

برخلاف اخباری که طی دو روز اخیر درارتباط با مجاز شدن واردات تلفن همراه با ارز نیمایی می‌شنویم، این موضوع امر جدیدی محسوب نمی‌شود و از ابتدای واردات گوشی موبایل با ارز نیمایی تابه‌امروز به انجام می‌رسیده است.

مقاله‌های مرتبط:

ابراهیمیان، عضو هیئت مدیره و مدیر برند مدیاپردازش به خبرنگار زومیت گفت که پیش‌تر خریدها تنها از کشورهایی که با ما مراوده‌ی نفتی داشته‌اند، با واحدهای پولی سه کشور کره، چین و هند انجام می‌گرفته و بنابراین ارز نیمایی تنها به واحد پولی وون کره، یوآن چین و روپیه هند تخصیص داده می‌شد. بسیاری از آن شرکت‌ها اکنون کار نمی‌کنند و باتوجه‌به اینکه اکثر خریدها از دبی صورت می‌گیرد، ارز نیمایی به ارزهایی همچون دلار و یورو نیز تخصیص پیدا کرده است تا کالا کمیاب نشود؛ این امر باعث پایین‌آمدن قیمت کالا به دلار برای خریدار می‌شود و درنهایت گوشی تلفن همراه‌با قیمت بهتری به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

به عقیده‌ی ابراهیمیان، این امر به‌منظور تأمین شدن بازار صورت گرفته؛ چرا که اگر بازار تأمین نباشد، قیمت گوشی بالا می‌رود؛ اما در چند روز آتی میزان فروش گوشی تغییر نکرده و بازار تأمین بوده است.

وی همچنین گفت پیش‌تر گوشی‌های تلفن همراه‌با قیمت بالای ۵۰۰ دلار تخصیص ارز نیمایی نمی‌گرفتند، ولی اکنون به این گوشی‌ها نیز تعلق می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس