ورزش مناسب برای کودکان مبتلا به آلرژی

طبق تحقیقاتی که اخیراً‌ انجام شده‌است، ۸۸درصد کودکانی که دچار آلرژی هستند، به یک ورزش خاص نیز می‌پردازند و از این میان ۴۴درصد، همیشه ورزش می‌کنند. اما گاهی اوقات بیماری، زندگی را برای آن‌ها کمی مشکل می‌کند. 

والدین کودکان مبتلا به آلرژی باید بسیار هوشیار باشند و آن‌ها را به هیچ عنوان ناامید نسازند. فراموش نکنید که ورزش برای کودکان مهم و حیاتی ا‌ست پس نباید به هر دلیلی از انجام آن دلسرد شوند. 

ناراحتی ۶۷درصد کودکان در حین تمرینات ورزشی

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که ۶۷درصد والدین هنگام انجام ورزش در کودک آلرژیک خود، رنج و ناراحتی احساس می‌کنند. این درصد در مناطق بزرگ شهری و به‌ویژه در کلان‌شهرها بیشتر است و به (۷۴درصد) می‌رسد.

درست است که دویدن برای افراد مبتلا به آلرژی همیشه آسان نیست خصوصاً در زمان آلودگی شدید هوا و نیز در فصل گرده‌افشانی اما متخصصان اطفال معتقدند که به‌غیر از مواقع خاص و استثنایی که پای بحران آلودگی هوا در میان است، کودکان آلرژیک می توانند در آزادی کامل ورزش کنند و فعالیت بدن خاص خود را داشته باشند.

معمولاً در ماه فروردین که شاهد اوج گردافشانی گل‌ها و درختان هستیم، بهتر است که کودکان مبتلا به آلرژی در فضای باز ورزش نکنند و در یک فضای بسته مثل سالن ورزشی، به فعالیت مورد نظر خود بپردازند.

تطبیق آلرژی با درمان

برای کودک آلرژیک، در هر موقعیتی، راه‌حلی وجود دارد. انجام چند اقدام احتیاطی و تطبیق درمان، در راه رسیدن به هدف، کافی خواهد بود: مصرف داروهای آنتی‌هیستامین را در دوره گرده افشانی (از اواخر زمستان تا تابستان) فراموش نکنید و اگر این ترفند کافی نبود، در برابرمواد حساسیت‌زا، حساسیت زُدایی کنید.

به کسانی که هنگام فعالیت بدنی، دچار آسم می‌شوند، توصیه می‌کنیم که قبل از شروع کار از اسپری اتساع‌دهنده برونش استفاده کنند و دقیقاً قبل از جلسه، با کمک حرکات کششی، بدن را آماده ورزش نمایند. همچنین از هیدراته کردن بدن و نوشیدن آب غفلت نکنید، مراقب تغییرات ناگهانی دمای محیط باشید و سالن یا اتاق مخصوص ورزش را تهویه کنید تا گرد و غبار و آلاینده‌های شیمیایی راهی برای نفوذ نداشته باشند.

انجام فعالیت مورد علاقه خود 

جدا از این اقدامات احتیاطی، همه ورزش‌ها مجاز هستند. فقط برای غواصی و سوارکاری باید مواردی را به عنوان احتیاط مد نظر داشته باشید. اما در این میان پزشکان معتقدند که مثلاً اگر کودک علاقه زیادی به اسب دارد، به جای محروم کردن او از اسب‌سواری، ما باید بتوانیم این ورزش را با درمان او تطبیق دهیم.

به عقیده پزشکان، ورزش‌های استقامتی مانند دو میدانی، فوتبال یا راگبی، از جمله فعالیت‌هایی هستند که به شدت «آسم» را تحریک می‌کنند؛ اما این قضیه به هیچ وجه به معنای ممنوعیت این ورزش‌ها برای کودکان مبتلا به آلرژی نیست.

به‌طور کلی، شنا، ورزش مناسبی است اما به دلیل قرار گرفتن در معرض کُلر و ترکیبات محرک دستگاه تنفسی، عقل حکم می‌کند که برخی موارد احتیاطی را مدنظر داشته باشیم. در همه موارد، پزشک می‌تواند توصیه‌های ارزشمندی را ارائه دهد. پس هیچ‌گاه خودسرانه عمل نکنید. 

یک برنامه شخصی در مدرسه

حتماً اولیای مدرسه را در جریان آلرژی فرزندتان قرار دهید تا معلمان ورزش، فعالیت بدنی مناسب حال وی را شناسایی و انتخاب نمایند. سرانجام، با اجتناب از مکان‌های خاص و جلسات ورزشی کوتاه‌تر، چه بسا که کودک مجاز باشد حتی فعالیت بدنی مورد علاقه خود را نیز انجام دهد. 

پزشکان همواره معتقدند که در خصوص کودکان آلرژیک، یک اصل مسلم وجود دارد و آن این است که تحت هیچ شرایطی نباید آن‌ها را از ورزش محروم کرد چون ممکن است که در پی این محرومیت، کودک مُدام خودش را با همسالانش مقایسه کند، به حاشیه رانده شود و درنهایت سلامت روحی و جسمی‌اش به خطر بیفتد.

ترجمه: عفت عباسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس