وضعیت خطرناک آلودگی زیست محیطی

ضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور مازندران مدعی شد: در سال‌های اخیر صنایع غذایی مازندران دچار آسیب‌های جدی شده است و با آوردن پروژه‌های دهن پرکن پتروشیمی و پالایشگاه‌ها مشکلات زیست محیطی گریبان‌گیر خواهد شد بطوریکه باید گفت فجایع زیست‌محیطی از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکتر است و آینده را درگیر خواهد کرد.

بابک ‌مومنی با اشاره به اینکه آلودگی محیط زیست بیش از میزان تصور است، اظهارکرد: شهرهای صنعتی کشور به آلودگی هوا دچار شدند، وضعیت شهرهای بزرگ از تعطیلی مدارس عبور کرده است.

 وی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر در اثر آلودگی هوا راهی مراکز درمانی شده که نشات گرفته از صنعتی کردن شهرها است، تصریح کرد: کسانی که به دنبال آوردن صنایع پتروشیمی و پالایشگاه به استان هستند، ببینند که ما آخرین ریه‌های باقی مانده در کشور هستیم و جنگل‌های جهان از ۵ میلیون هکتار به یک میلیون هکتار رسیده است، اگر بخواهیم جنگل‌ها را با صنایع درگیر کنیم باید فکر کرد که تبعات آن در سطح ملی  چه خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران خاطرنشان کرد: اگر قرار است که توسعه صنعتی در  این استان اتفاق بیافتد باید سراغ صنایع متناسب با الگوی اقتصاد منطقه که صنایع غذایی است برویم که در سال‌های اخیر با بی‌مهری مواجه شده است.

مومنی با اشاره به اینکه تجربیات نشان می‌دهد  که وضعیت آلودگی زیست محیطی به حدی رسیده که برای امروزمان خطر ایجاد کرده است، گفت: محیط ‌زیست ارث پدران شما نیست، امانت فرزندان شما است که باید پس داده شود.

وی ادامه داد: مسئله حفاظت از آب بحث مهمی است که اکنون با از بین رفتن پوشش گیاهی به مسئله حفاظت از خاک رسیده است، فکر نکنید چالش‌های زیست محیطی مازندران فقط به زباله ختم می‌شود بلکه با احداث کارخانه زباله سوز در ابتدا به ظاهر این مسئله حل می‌شود اما موضوع زباله‌های تفکیک و تولید شده در حد شعار باقی مانده است.

عضوهیئت علمی دانشگاه پیام‌نور مازندران افزود: راهکارهای ارائه شده برای از بین نرفتن آب و خاک مقطعی است و تخریب آن اثر بلند مدت می‌گذارد، انجام ندادن اقدامات آبخیزداری موثر بویژه در شبکه‌های سنتی در بالادست و رودخانه‌ها موجب از بین رفتن  پوشش گیاهی شده است.

مومنی خاطرنشان کرد: اگر مسئله محیط زیست را از شعار خارج نکرده و به فکر آن نباشیم مشکل امروز گریبان‌گیر ما خواهد بود، آینده که جای خود را دارد.

وی افزود: رهاسازی فاضلاب‌های صنعتی در رودخانه‌های مثل سیاهرود باعث می‌شود در آینده رودخانه‌ای نداشته باشیم مگر کسی فکر می‌کرد روزی دریاچه ارومیه خشک شود.

عضوهیئت علمی دانشگاه پیام‌نور مازندران با اشاره به اینکه وقتی صحبت مدیریت در لحظه بحران به میان می‌آید منظور فقط مدیریت پس از حوادث نیست، اظهار کرد: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر اقدامات لازم انجام نشود حیات دچار مشکل خواهد شد.

مومنی با بیان اینکه همان گونه که برای امنیت غذایی ارزش قائل می‌شویم باید برای محیط زیست هم اقداماتی انجام دهیم، یادآور شد: مطالعه زیست محیطی کار تشریفاتی نیست و در پروژه‌ها ضرورت دارد، اینگونه نیست که انتقال آب خزر در حال انجام باشد اما پیوست زیست محیطی آن هنوز مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس