پیش بینی صادرات ۱۷۵ هزار تن سیب درختی از گمرکات آذربایجان غربی

آذربایجان غربی رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صادرات ۴۰ هزار تن سیب درختی از گمرکات استان خبرداد.

رسول جلیلی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴٠ هزار تن سیب درختی از گمرکات آذربایجان‌غربی صادر شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال به بیش از ١٧۵ هزار تن افزایش یابد.

رئیس جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت شد که از این میزان در حدود ۳۵۰ هزار تن به مصرف صنایع تبدیلی و ۵۰ هزار تن به مصرف تازه خوری رفته است .

جلیلی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی قطب اول تولید سیب درختی کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد:  امسال در حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول تولیدی در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شد که برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌ شود.

وی با بیان اینکه سیب درختی در تمامی شهرها و مناطق استان کاشت و تولید می‌شود، افزود: بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندوآب و سلماس و مهاباد است.

جلیلی افزود: توجه ویژه به زیرساخت ها از جمله سورت و بسته بندی، بروز رسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای سردخانه ای در استان در جهت کمک به افزایش صادرات این محصول ضروری است.

وی با اشاره به  چالشهای تولید سیب استان خاطر نشان کرد: عدم آشنایی تولید کنندگان با سلیقه بازارهای هدف ، استفاده از روش های غیر استاندارد برای جمع اوری سیب صنعتی ، هزینه بالای تولید ، تغییرات اقلیمی ، سرمازدگی و عدم استقبال تولید کنندگان از ارقام جدید پایه های رویشی و کمبود اعتبارات مالی برای اصلاح و نوسازی باغات را نیز از مهمترین چالش های بخش تولید سیب درختی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس