کاربرد یافته‌های نانو فناوری‌ در صنعت کشاورزی

شرکت‌های فناور در حوزه نانو جدیدترین دستاوردهای خود با کاربرد در صنعت کشاورزی در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو عرضه خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو که از ۱۸ تا ۲۱ مهرماه جاری برگزار می‌شود، ۷ شرکت نانویی فعال در حوزه تولید محصولات کشاورزی و بسته‌بندی آخرین دستاوردهای خود را عرضه خواهند کرد.

یکی از این شرکت‌ها در زمینه تولید کود نانوارگانیک فعال است. ایده اولیه تولید نانو کودهای ارگانیک برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ در این گروه تحقیقاتی مطرح و  مراحل تحقیقاتی آن طی و نتیجه تحقیقات اولیه منجر به ثبت دو اختراع در این زمینه شد. در طول سال‌های ۸۷ تا ۹۱ اثر نانو کودهای ارگانیک بر روی محصولات مختلف کشاورزی از جمله “لوبیا سبز”، “گوجه‌فرنگی”، “زعفران”، “ذرت”، “گل رز”، “گندم”، و “پسته” بررسی شد و نتایج این مطالعات نشان داد که استفاده از نانو کودهای ارگانیک موجب افزایش مقدار محصول، بهبود کیفیت محصول و اصلاح طعم و مزه محصول می‌شود.

نانو کودهای ارگانیک که از فرآوری کودهای طبیعی به دست می‌آیند، مشکلات کودهای طبیعی و کودهای “ورمی‌کامپوست” را ندارند ضمن آنکه زمان تولید آنها بسیار سریع‌تر از کودهای ورمی کامپوست و سرعت تجزیه و قابلیت جذب شدن آنها بسیار بیشتر از کودهای ورمی کامپوست و کودهای طبیعی و کمتر از کودهای شیمیایی است.

دکتر حسن کرمی، دانشیار دانشگاه پیام نور ابهر و مجری طرح درگفت وگو با ایسنا با بیان اینکه نانو کود ارگانیک با محیط سازگار است و موجب افزایش مقدار محصول و وزن تک میوه می‌شود، گفت:‌ این کود همچنین کیفیت، طعم و مزه محصولات را در مقایسه با محصولات مشابه ارتقا می‌دهد.

وی دوره باردهی و افزایش مقاومت بوته‌ها به سرما را از دیگر قابلیت‌های این نانوکود ارگانیک نام برد و یادآور شد: این کود برای کشت سنتی و مکانیزه انواع محصولات کشاورزی و کشت‌های گلخانه‌ای و باغات میوه و کشت هیدروپونیک مناسب است. این محصول به تولید نیمه صنعتی رسیده است.

دومین محصول این شرکت نانو سم ارگانیک است. این محصول یک دافع حشرات، کرم و انواع آفت‌های محصولات کشاورزی و به ویژه میوه‌ها است. سمپاشی درختان و سایر محصولات کشاورزی با این نانو سم، محصولات را بی نیاز از هر نوع سم شیمیایی می‌کند. تمام مواد اولیه این سم، از مواد خوراکی و طبیعی تهیه شده است و استفاده از آن باعث تولید میوه‌های درشت و خوش طعم و بدون هیچ نوع کرم خوردگی و سایر آفت‌ها خواهد شد.این سم همچنین به دلیل داشتن مواد مغذی از طریق برگ درختان جذب شده و در رشد و نمو درختان نیز مؤثر است.

تولید کیسه‌های زباله دوستدار طبیعت

یکی دیگر از شرکت‌ها در حوزه تولید کیسه‌های پلاستیکی به روش فیلم کشی در حال فعالیت است. این شرکت انواع کیسه‌های پلاستیکی مقاوم، کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر و مقاوم و همچنین کیسه‌های زباله بیمارستانی آنتی‌باکتریال تولید می‌کند.

کیسه‌های پلاستیکی امروزه کاربرد بسیاری در زندگی روزمره دارند. یکی از خواص مورد نیاز در کیسه‌های پلاستیکی مقاومت آنها در برابر پارگی است به طوری که بتوانند در برابر وزن اشیای موجود در آن‌ مقاومت کرده و پاره نشوند. مواد پلیمری مورد مصرف در تولید این کیسه‌ها باعث آلودگی زیست محیطی در طبیعت می‌شوند به همین خاطر استفاده هرچه کمتر از این مواد مورد توجه قرار گرفته است.

ولی محصول تولید شده از سوی این شرکت کیسه‌ای است که با کمک فناوری نانو با ضخامت کمتر و استحکام بیشتری تولید شده و توانایی حمل بار بیشتری را دارد. با این کار میزان مصرف مواد پلیمری کاهش داشته و علاوه بر کاهش قیمت هر عدد پلاستیک، از میزان آلودگی وارد شده به محیط زیست نیز کاسته می شود.

کیسه زباله بیمارستانی آنتی باکتریال از دستاوردهای فناورانه این شرکت است.کیسه‌های پلاستیکی بسیار سبک هستند و به‌طور ویژه برای زباله‌های مرطوب از قبیل پسماند غذا مناسب بوده و همچنین برای بسته‌بندی زباله به‌منظور به حداقل رساندن بوی آن بسیار مناسب است ولی پسماند غذا و دیگر مواد فاسد شدنی درون کیسه‌ زباله یک مکان مطلوب برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌روند و باعث ایجاد آلودگی می‌شوند. نانوذرات آنتی‌باکتریال از رشد میکروارگانیسم‌هایی که موجب فساد و ایجاد آلودگی می‌شوند جلوگیری می‌کنند. نانوذرات اکسید روی فعالیت ضد باکتریایی قوی‌ در برابر باکتری‌های بیماری‌زا از قبیل E.Coli (اشریشیا کولای) وS.aureus (استافیلوکوک اورئوس) از خود نشان می‌دهند. اضافه شدن نانو ذراتی از این‌ دست به کیسه‌های زباله می‌تواند موجب ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در کیسه‌های زباله شود.

پارچه و پلاستیک آنتی‌باکتریال

یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه نانو، تولید پارچه‌های اندود شده را در دستور کار خود قرار داد و در حال حاضر این شرکت به عنوان تولیدکننده انواع پارچه‌ها و محصولات پلاستیکی مطرح است و در دوازدهمین نمایشگاه نانو ژئوممبران آنتی‌باکتریال خود را عرضه خواهد کرد.

ژئوممبران آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات نقره نسل جدیدی از ژئوممبران است که توسط این شرکت تولید شده است.

تولید مواد کامپوزیتی

یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده مواد کامپوزیتی و پلیمری است که فیلم نانوکامپوزیتی پلی‌اتیلن-کلی با خاصیت کاهش عبورپذیری اکسیژن و فیلم پلی‌اتیلنی با خاصیت آنتی‌باکتریال (Polysharif AB) را برای علاقه‌مندان در نمایشگاه عرضه می‌کند.

بسته‌بندی‌های پیشرفته

شرکت دیگر در حوزه ارائه فناوری‌های نوین پلیمری در صنعت کشاورزی است و در حال حاضر در حوزه بسته‌بندی‌های افزایش دهنده زمان ماندگاری محصولات کشاورزی فعالیت دارد.

مواد از بین برنده موش

یکی دیگر از شرکت‌ها موفق به تولید نانوپودر خوراک کشنده موش شده است. این محصول فاقد هرگونه سموم شیمیایی خطرناک برای انسان، محیط زیست، دام، طیور، خاک، گیاه و سایر جانداران بوده و مصرف‌کننده می‌تواند این نانوپودر را با اطمینان خاطر مورد مصرف قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس