کاهش ضایعات گندم نیازمند بازنگری در روش برداشت است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاهش ضایعات گندم نیازمند بازنگری در روش برداشت توسط کشاورزان و رانندگان کمباین است تا با دقت بیشتری نسبت به برداشت محصول گندم اقدام کنند.

« اسماعیل اسفندیارپور» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سالهای گذشته به علت برجای ماندن بقایای گندم و جو (کاه و کلش ) در مزارع علاوه بر حفظ رطوبت و حاصلخیزی خاک در افزایش تولید نیز تاثیرگذار بوده، بنابراین به منظور تقویت و حفظ رطوبت خاک نیاز است پس از برداشت محصول بین ۳۰ تا ۳۵  درصد بقایای گندم و جو (کاه و کلش) در مزارع باقی بماند.

وی استفاده از بقایای محصول از جمله ساقه و پوسته را در اراضی کشاورزی به نوعی خاک ورزی حفاظتی دانست و  اظهارداشت: وجود بقایای گندم و جو در سطح خاک موجب تقویت و غنی سازی خاک کشاورزی می شود.

اسفندیار پور تصریح کرد: این اقدام باعث می شود در فصل کاشت مصرف آب در دوره های آبیاری کاهش یابد و موجب صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی نیز خواهد شد.

مجری طرح گندم با بیان این که تمام نیاز گیاه با مصرف انواع کودهای شیمیایی تامین نمی شود گفت: باید بخشی از نیاز گیاه از خاک خوب تامین شود، تجربه نشان می دهد مزارعی که سوزانده نمی شوند و بقایای حاصل از برداشت محصول به زمین بازگردانده می شود علاوه بر افزایش محصول و تقویت خاک از مواد آلی، مصرف آب و انواع کودهای شیمیایی در درازمدت را سبب می شود.

وی اضافه کرد: امروزه در دنیا دستیابی به افزایش تولید و خودکفایی در گندم به حفظ عناصر و مواد مغذی خاک بستگی دارد.

اسفندیارپور اضافه کرد: در حال حاضر کمباین های گندم قادرند  در برداشت محصول علاوه بر جمع آوری علوفه حجیم مورد نیاز خوراک دام، بخشی از بقایای ساقه و پوسته را خرد کرده  و  روی خاک باقی بگذارند.

وی افزود: همچنین اکنون دستگاه های کارنده مناسب کاشت بذر گندم  و جو در کشور وجود  دارد که می تواند بدون ایجاد شخم و شیار بذر را روی بقایای خاک بکارد.

 مجری طرح گندم به کشاورزان نسبت به آتش زدن مزارع گندم پس از برداشت محصول هشدار داد و گفت: آتش زدن مزارع گندم علاوه بر از بین رفتن کاه و کلش منجر به نابودی مواد و عناصر مغذی خاک می شود که می تواند کاهش تولید را در سال های آتی بدنبال داشته باشد.

به گزارش ایرنا،  خرید تضمینی گندم از ابتدای فصل برداشت ( اواخر اسفندماه سال ۹۷ ) تاکنون از شهرستان جیرفت واقع در جنوب کرمان آغاز شد که  میزان هفت میلیون و ۷۰۵ هزار تن گندم تا ۲۷ شهریور ماه امسال به ارزش ۱۳ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان از کشاورزان گندم‌کار خریداری شده  است.

طبق مصوبه شورای اقتصاد هرکیلوگرم گندم معمولی با افت چهاردرصد مفید و یک درصد غیرمفید یک هزار و ۷۰۰ تومان و گندم دروم یک هزار و ۷۷۰ تومان خریداری می‌شود.

براساس آمارها در سال زراعی ۹۷- ۱۳۹۶ نزدیک به ۹ میلیون و ۴۶۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال با مبلغ مصوب یک‌هزار و ۳۰۰ تومان و گندم دوروم به مبلغ یکهزار و ۳۳۰ تومان خریداری شده بود.

طبق قانون دولت مکلف است هر ساله تا پایان شهریورماه نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی از جمله گندم را مطابق نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید،  محاسبه و  به کشاورزان اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس