کاهش نوسانات نرخ ارز با تدابیر بانک مرکزی

رییس کانون صرافان گفت: نوسانی که در سال ۹۸ در بازار ارز شاهد بودیم به مراتب کمتر از سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ بود، این موضوع ناشی از مدیریت صحیح بانک مرکزی است که توانست با برنامه ریزی های صحیح نوسان موجود در بازار را به کمتر از سه درصد برساند.

کامران سلطانی زاده امروز (چهارشنبه) در نشست خبری بررسی شرایط بازار ارزی کشور در جمع خبرنگاران افزود: یک سری موارد مانند نوسان قیمت ارز در بازار با حضور همتی (رییس بانک مرکزی)‌ به کنترل در آمد و شاهد کاهش این نوسان ها بودیم.

وی افزود: بانک مرکزی با توجه به منابع مدیریتی که در اختیار داشته با کمترین هزینه مدیریت بازار را در اختیار گرفته و مانع واردات بی رویه کالاهایی که نیازی به آنها در کشور نبوده، اما  ارز به آنها اختصاص یافته است.

سلطانی زاده گفت: تمام نیازهای واقعی تولیدکنندگان توسط کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش و پاسخ داده می‌شود.

رییس کانون صرافان گفت:  یک سری کالاهای لوکس و مصرفی مانند لوازم خانگی که در سال گذشته به کشور وارد شده، اکنون وارد نمی‌شود، اما کالاهای اساسی و کالاهایی که مورد نیاز تولیدکننده باشد  در سامانه جامع تجارت ثبت،  و وارد کننده به ترتیب و به تناسب زمانی، ارز را از راه سامانه نیما دریافت و نیاز آنها برآورده می‌شود.

تاثیر فضای روانی بازار بر نرخ ارز 

وی با اشاره به افزایش روزهای گذشته نرخ ارز افزود: همیشه نرخ ارز متاثر از فضای روانی است و هر استرسی که به بازار وارد می‌شود، تاثیرگذار بر نرخ ارز بوده است.

سلطانی زاده اضافه کرد: چنانچه به تناسب در نظر گرفته شود، در چند ماه گذشته قیمت کالاهای معمولی مانند میوه دو تا سه برابر افزایش داشت، اما نرخ ارز چهار تا پنج درصد افزایش یافت که این نوسان ناشی از جنبه روانی بود.

رییس کانون صرافان گفت: پیشنهاد ما به مردم این است که تا زمان وجود نوسان در بازار به منظور خرید و فروش وارد بازار نشوند، زیرا معامله آنها در این زمان با ضرر همراه می‌شود.

وی گفت: رییس بانک مرکزی همیشه به وعده‌های داده شده در مورد  بازار ارز عمل کرده،  تا سال گذشته نوسان جدید ناشی از تحریم را در بازار شاهد بودیم در حالی که این موارد تاثیر شدیدی را در بازار ارز به همراه نداشت، این موضوع ناشی از منابع خوبی است که در کشور وجود دارد.

سلطانی زاده گفت: روند ارز در سامانه نیما و اسکناس موجود در صرافی ها به نیاز واقعی مردم در این دوران پاسخگو است.

پیش بینی نرخ ارز در سال ۹۹ 

رییس کانون صرافان پیرامون پیش بینی خود از قیمت ارز در سال ۹۹ گفت: قیمت ارز کار کارشناسان اقتصادی و قیمت گذاران بانک مرکزی است، کانون صرافان بازوی کمکی در عرضه ارز محسوب می شود که از این راه کمک کننده به سیستم مالی کشور است.

وی یادآور شد: سال گذشته بخش عمده ای از ارز خانگی از راه کانال های غیررسمی خریداری شد و نمی توان آمار دقیقی ر ا از این میزان ارائه داد، اما کسانی که این ارزها را خریداری کردند به دلیل نبود نوسان قیمت در بازار و به منظور سرمایه گذاری در دیگر بازارها برای فروش وارد بازار خواهند شد.

به گفته سلطانی زاده،  نوسانی که در سال ۹۸ در بازار ارز مشاهده شد، به مراتب کمتر از  سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ بود، این موضوع ناشی از مدیریت صحیح بانک مرکزی است که توانست از راه برنامه ریزی های صحیح نوسان موجود در بازار را به کمتر از سه درصد برساند.

رییس کانون صرافان گفت: بعد از جا افتادن قیمت ارز دربازار شاهد ایجاد آرامش در بازار و واقعی شدن قیمت ها در بازار ارز هستیم.

وی پیرامون احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده گفت: تیم اقتصادی و دولت در این زمینه کار کارشناسی انجام دادند ، ارز ۴۲۰۰ تومانی ارزی است که براساس نیاز کالای اساسی و مدیریت قیمت آنها عرضه می شود و یک تفکر اقتصادی و کارشناسی پشت آن وجود دارد، امیدواریم با مدیریت صحیح ارزها به دست مصرف کننده اصلی برسد و این سیاست ادامه دار خواهد شد.

سلطانی زاده افزود: دولت در دو سال گذشته و بانک مرکزی با اطلاع از میزان ذخایر تصمیم گیری کردند، بنابراین می توان به همه تصمیم های دولت اعتماد کرد.

وی درباره احکام صادره برای برخی از صرافان در ارتباط با نوسان سال گذشته، افزود: به دلیل اتفاق هایی که در سال گذشته رویداد، برخی از همکاران  در این زمینه دستگیر شدند و احکام آنها صادر شد. اما در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه درخواست کارشناسی شد که با بازبینی پرونده این صرافان کمک بسیاری می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد که از سوی آنها اخلال عمده در بازار ایجاد نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس