کشاورز ایرانی نباید با سیگنال عراقی‌ها محصول بکارد

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از نحوه صادرات محصولات کشاورزی به عراق گفت: کشور عراق، با توجه به تفرق ارزی خود، ما را مدیریت کرده و مدام در صادرات کالاهای ایرانی محدودیت ایجاد می کند و حتی کشاورز ایرانی بر اساس سیگنال عراقی ها محصول می کارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی در جلسه صبح امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: در هیچ دوره ای در حوزه آب و خاک به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه گذاری نشد و بیش از دو میلیون هکتار از اراضی آبیاری مکانیزه شده که بیش از یک میلیون هکتار آن در این دوره رخ داده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تحویل ٢٢ هزار هکتار از پروژه‌های آب‌های مرزی، از افزایش بهره‌وری آب خبر داد و گفت: در سال ٩٢ به ازای هر مترمکعب آب، ١. ٢ درصد محصول خشک برداشت می‌شد و این رقم در سال ٩٧ به ١.٣٤ درصد محصول خشک به ازای هر مترمکعب آب رسید.
وی با بیان اینکه تولید زعفران از ٣٥ هزار تن در سال گذشته، به ٥ هزارتن رسیده است، گفت: تولید سیب ایران به ٤ میلیون تن و مرکبات به ٤.٥ میلیون تن رسیده است که البته کارگروههایی برای ساماندهی مازاد تولید و صادرات ایجاد شده است.
وی با تاکید بر لزوم تولید محصولات کشاورزی بر اساس نیاز بازار و قرارداد فروش گفت: تولید محصولات کشاورزی باید تقاضامحور باشد به این معنا که کشاورز باید بر اساس تقاضا، محصول را تولید کند؛ این در شرایطی است که برخی از کشاورزان تصور می کنند چون سال قبل یک محصول بازار خوبی داشته، الزاما امسال هم بازار خوبی دارد.
حجتی با اشاره به آمار خرید گوجه فرنگی گفت: به عنوان مثال وزارت جهاد طی هفته‌های اخیر بین٣٥ تا ٣٦ هزار تن گوجه فرنگی خریده است و این در حالی است که در چند روز گذشته نیز بیش از یک میلیون تن گوجه فرنگی بالاتر از مدت مشابه سال قبل در بازار، عرضه شده است.
وی با بیان اینکه در صادرات محصولات کشاورزی ما همواره با مشکل مواجه بوده‌ایم و در حال حاضر نیز شرایط بدتر شده است گفت: متاسفانه ما در هیچ پیمان منطقه‌ای و بین‌المللی نبوده‌ایم و بر همین اساس باید روزنه اوراسیا را یک فرصت مناسب بدانیم.
حجتی با انتقاد از نحوه صادرات محصولات کشاورزی به عراق گفت: کشور عراق، با توجه تفرق ارزی خود، ما را مدیریت کرده و مدام در صادرات کالاهای ایرانی محدودیت ایجاد می کنند؛ این در حالی است این کشور به خاطر منابع ارزی کاملا دست به نقد است؛ این در حالی است که حتی زارع ایرانی بر اساس سیگنال عراقی ها محصول می کارد؛ به خصوص اینکه ما وقتی مشکل کمبود کالا داریم عراق درهای خود را باز می کند و با توجه به منابع ارزی، خرید خوب کرده و جذابیت برای صادرات ایجاد می کند؛ اما وقتی ما مازاد تولید داریم درهای عراق به روی صادرکنندگان ایرانی بسته است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در بخش کشاورزی پس از تحریم‌ها خاطرنشان کرد: بر خلاف ادعای دشمنان که مدعی بودند غذا و دارو تحریم نیست، اختلال در مبادلات مالی باعث شد تا محصولات کشاورزی هم عملا تحریم شوند در شرایطی که بخش عمده‌ای از واردات ما از آمریکابود با مشکلاتی مواجه شدیم که البته امروز هیچ مشکلی در تامین، موجودی و ذخایر نهاده‌های پایه و نهاده‌های واسطه‌ای نداریم.
به گفته حجتی در بخش ذرت مشکلاتی وجود داشت که در هفته‌های اخیر این مشکلات برطرف شده و امروز بیش از ٢ میلیارد تن ذخایر ذرت در کشور موجود است.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید در کشور، خواستار حرکت در توزیع محصولات کشاورزی متناسب با شرایط روز جهانی شد و گفت: امروز در آمریکا و اروپا به ترتیب ٣ و ١5 درصد توزیع محصولات کشاورزی از طریق استارت‌آپ‌ها انجام می‌شود و این سهم در ایران حدود یک درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس