۶ راهکار برای مقابله با بحران آب در کشور/ جزئیات سند بهره‌وری آب کشاورزی

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با تشریح جزئیات سند بهره‌وری آب به ۶ راهکار اساسی برای مقابله با بحران آب در کشور اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدحسین شریعتمدار مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش سراسری کشت محصولات زراعی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: براساس تفاهم‌نامه اتاق ایران با وزارت جهاد کشاورزی، با اجرای دو برنامه پنج ساله میزان 29 میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی و تولید محصولات کشاورزی به 134 میلیون تن افزایش می‌یابد. 

شریعتمدار ادامه داد: بر این اساس مقرر شده سطح زیرکشت، تولید، عملکرد و بهره‌وری آب برای هر محصول در مقاطع زمانی ابتدا و انتهای هر برنامه احصاء شود.

به گفته مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی، در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده که بهره‌وری در محصولات کشاورزی از 1.32 به 2.23 کیلوگرم در مترمکعب و در محصولات باغی از 0.7 به 2.1 کیلوگرم بر مترمربع برسد.

* صرفه‌جویی 33 درصدی در مصرف آب کشاورزی در افق 10 ساله

شریعتمدار با تشریح جزئیات سند بهره‌وری آب گفت:‌ در پایان افق ده ساله تعیین شده در این سند 33 درصد صرفه‌جویی آب را شاهد خواهیم بود. 

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته استفاده بیش از توان ذاتی سرزمین،‌ حاکمیت مطلق دولت بر منابع آب کشور، خرد شدن اراضی کشاورزی و عدم اشراف دولت و مجلس به بحران آب باعث مشکلاتی برای بخش آب و کشاورزی کشور شده است. 

شریعتمدار با اشاره به مشکلات و بحران آب در کشور، گفت: در حال حاضر ما در مرحله بحران قرار داریم و یک مرحله مانده تا به فاجعه برسیم، اما خوشبختانه به کمبود مطلق آب نرسیده‌ایم و این نقطه امید ما است.

* کشور در بحران آب به نقطه بی‌بازگشت نرسیده است

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با طرح این سؤال که آیا می‌توانیم قبل از وقوع فاجعه این وضعیت را کنترل کنیم گفت: خوشبختانه بررسی‌های فائو نشان داد که کشور ما هنوز به نقطه بی‌بازگشت و فاجعه نرسیده و می‌توانیم این مسئله را حل کنیم. 

وی مسئله اشتغال و آب را دو مشکل اساسی برای کشور عنوان کرد و گفت: برای بقا باید حتما این دو مشکل را حل کنیم. 

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به راهکارهای پیش‌رو برای حل بحران آب در کشور، گفت: واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام آب به بخش خصوصی یکی از این راهکارها است که ظاهرا 6 هزار پروژه نیمه تمام آب در کشور وجود دارد. 

مشاور وزیر همچنین بازچرخانی آب را یکی از راهکارها عنوان کرد و گفت: وظیفه دولت در حد حمایت و نظارت باید محدود شود و به بخش خصوصی امکان ورود بیشتری داده شود.

* تولید در دشت‌هایی که تراز آب منفی دارند متوقف شود

وی اشاره کرد: مصرف آب در کشور باید کاهش پیدا کند و هیچ راهی نداریم جز اینکه در دشت‌هایی که تراز آب در آنجا منفی است، تولید را حذف کنیم. 

رئیس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، تغییر الگوی کشت، تغییر فصل کشت و ارتقای بهره‌وری آب را از موارد اساسی برای کنترل مصرف آب عنوان کرد.

* بهره‌وری مصرف آب کشاورزی 3.3 برابر شده است 

وی با بیان اینکه بهره‌وری آب در سال‌های گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: در دهه‌های 50 تا 60 به میزان 14.7 میلیارد مترمکعب آب برای تولید 4 میلیون تن گندم مصرف می‌کردیم، در حالی که در سالهای 94 تا 96 این میزان به 10 میلیون مترمکعب آب برای تولید 9 میلیون تن گندم رسیده است، بنابراین بهره‌وری به ازای هر مترمکعب آب 3.3 برابر شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس