۶ نکته مهم درخصوص فرصت ۵ ساله به بدهکاران بانکی

بدهکاران شبکه بانکی فرصتی ۵ ساله دارند که در این خصوص نکاتی مهم وجود دارد.

 بدهکاران شبکه بانکی فرصتی ۵ ساله دارند که این نکات به شرح زیر است:

۱-  موسسات اعتباری موظف هستند تا به درخواست مشتری، مطالبات واحدهای تولیدی که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده را برای یکبار و حداکثر به مدت ۵ سال با اخذ میزان ۷٫۵ درصد از میزان بدهی و با تنفس ۶ ماهه امهال کنند.

۲٫سازوکار اجرایی این اقدام در چارچوب روش‌های امهال موسسات اعتباری است که در شهریورماه امسال به شبکه بانکی ابلاغ شد و مدت استفاده از این تسهیلات نیز تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹ تعیین شده است.

۳٫ در دستورالعمل قبلی که شهریور امسال ابلاغ شده، عنوان شده بود که تصمیم گیری در خصوص اخذ وثیقه در اختیار هیات مدیره بانک‌ها است ولی بخشنامه اخیر همه را مکلف کرده تا با اخذ ۷٫۵ درصد از مانده بدهی، تسهیلات را امهال کنند.

۴٫ در صورتی که واحدهای تولیدی مشمول اقساط تسهیلات جدید امهالی را به موقع پرداخت کنند، عنوان بدهی آنها امهالی گزارش می‌شود و مشمول ممنوعیت ناشی از بدهی افراد دارای بدهی غیرجاری مانند دریافت دسته چک یا تسهیلات جدید نمی‌شوند.

۵٫ در دستورالعمل شهریوماه بانک مرکزی آمده بود که امهال تنها برای مشتریانی انجام می شود که بانک با اعتبارسنجی انجام شده تائید کند که بدهکار توانایی پرداخت اقساط خود را در سررسیدهای جدید دارد ولی این موضوع در بخشنامه جدید تغییر کرده و در تبصره شماره پنجم آمده که واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی یا صنعت، معدن و تجارت و همچنین معرفی شده از سوی ستاد تسهیل نیز مشمول این مصوبه هستند که احتمالا این افراد از شرط اعتبارسنجی معاف هستند.

۶٫ در بخشنامه اخیر آمده که امهال باید حداکثر به میزان ۵ سال باشد ولی با این حال بسیاری از عقودی که بانک‌ها ملزم به استفاده از آن هستند بازه زمانی یک تا ۳ ساله دارند و به طور عملی ۵ سال امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس