تشعشعات لباس های آغشته به UV

یو وی (uv) هم بعنوان پوشش سطح کار چاپیو هم نوعی مرکب در ماشین های مخصوص چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با تابش اشعه vu مونومرهای پوشش یا مرکب، به پلیمر تبدیل می شوند و مرکب یا پوشش یووی بجز این مسیر هیچگاه خشک نخواهد شد و ماده سمی و خطرناک باقی خواهد ماند. اما یو وی در حالت مونومر یه ماده کاملا سمی و خطرناک است و باید در زمان کار با آن مسایل مراقبتی و بهداشتی را رعایت نمود.
هر کارخانه تولید کننده استانداردها کاملی برای واحدها مطرف کننده دارد که در قالب یک دستور العمل ایمنی استفاده منتشر می نماید. بر این اساس هر کارگر برای استفاده از یووی باید دستکش نیتریل دو دهم میلیمتری یک بار مصرف به دست نماید.
لباسهای آغشته به یو وی اگر به منزل بده شوند حتی اگر مجزا شستشو شود به سلامتی خانواده آسیب خواهد رساند و باید حتمن این لباسها در محل چاپخانه شسته شود.
چاپخانه هایی که از یو وی بعنوان مرکب یا پوشش استفاده می کنند موظف به داشتن یک ماشین لباسشویی در محل چاپخانه هستند. این‌ ماشین لباسشویی فقط برای شستشوی لباسهای آغشته به یووی و تشعشعات آن استفاده شود.
کارگرانی که در بخش خشک کن قرار دارند حتمن باید از ماسکها مخصوص تنفسی استفاده نمایند و چاپخانه مربوطه باید مجهز به سانتیفیوژ تهویه هوا باشد.
تشعشعات این ماده نیز بسیار خطرناک است و فردی که در این بخش مشغول به فعالیت است نیاز به تجهیزات ایمنی کاملی دارد از نشانه های مصمومیت ابتدایی از تشعشعات این ماده در مرحله اول قرمز شدن پوست و سپس بروز آلژی های تنفسی و پوستی خواهد بود. همچنین تشعشعات یووی برای محیط زیست و بخصوص لایه ازون بسیار مخرب و مضر است.
در کشورهای توسعه یافته پژوهش های گسترده ای در حوزه تغییر فرمول و یا مواد جایگزین یووی در صنایع چاپ و بسته بندی  در حال اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس