به نقل از خبرگزاری خوشه نیوز چالش ناترازی بنزین در ایران یکی از مسائل پیچیده و چندوجهی است که تأثیرات گستردهای بر اقتصاد، محیط زیست و کیفیت زندگی شهروندان دارد. این مشکل از عوامل متعددی همچون رشد مصرف بنزین، محدودیتهای تولید، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، و قاچاق سوخت نشأت میگیرد و پیامدهای این ناترازی شامل فشار بر اقتصاد ملی، افزایش آلودگی هوا، وابستگی به واردات و چالشهای امنیت انرژی میشود.
در این راستا، علی جعفری آذر، نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری مؤثر برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین است، اظهار کرد: در این طرح، به جای اینکه سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، افراد از سهمیه یارانهای بنزین بهرهمند میشوند. میتوانیم مابهالتفاوت سهمیه بنزین یارانهای و آزاد را به کارت خانوارها واریز کنیم. اجرای طرح سهمیه بنزین به نفر مزیتهای مختلفی برایمان دارد و به همین دلیل اجرای آن میتواند مفید باشد.
وی افزود: با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر میتوانیم به تک نرخی کردن قیمت بنزین اقدام کنیم که مزیتهای زیادی برای کشور دارد. در حال حاضر، شاهد دو نرخ در جایگاهها هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است که اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند این مسائل را حل و فصل کند.
نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس تصریح کرد: هر چقدر که افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد، باید ما به التفاوت آن در کارت خانوارها شارژ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیکتر است و نسبت به شرایط فعلی توزیع یارانه سوخت با عدالت بیشتری انجام میشود.
جعفری آذر عنوان کرد: در شهرها و روستاها خانوادههای پرجمعیتی هستند که خودرو ندارند و این افراد از یارانه بنزین بهرهای نمیبرند و بالعکس خانوادههای را میبینیم که از امکانات بالایی برخوردارند و از چند خودرو استفاده میکنند که این افراد پیشبینیهایی برای روزهای زوج و فرد دارند و از خودروهای با پلاکهای متفاوت بهره میبرند و بیشترین استفاده را از یارانه بنزین در کشور دارند.