آثار تحریم ها در تولید تجهیزات آزمایشگاهی

یک کارآفرین حوزه سلامت، با اشاره به آثار تحریم ها در تولید تجهیزات آزمایشگاهی، گفت: در حوزه صادرات، بدون کمک و حمایت دولت، قطعا کار خیلی سخت و دشوار است.

زهرا آقامیری دارای مدرک دکتری شیمی و کارآفرین حوزه سلامت، که در سال ۱۳۹۳ موفق به راه اندازی خط تولید دستگاه های آزمایشگاهی در ایران شد، در گفتگو با خبرنگار مهر، با عنوان این مطلب که تقریبا تمام صنایع و اصناف کشور برای تولیدات خود نیاز به مواد اولیه شیمیایی دارند، گفت: در بخش صنایع شیمیایی بیش از دو هزار قلم مواد اولیه وجود دارد که قسمت اندکی از آن در حدود ۱۰ درصد در داخل تولید می‌شود و مابقی این مواد شیمیایی وارداتی هستند.

آقامیری ادامه داد: در صنایع غذایی و بهداشتی که مدتی نیز با کمبود تولیدات مواجه بودیم، برای تولید محصول به مواد اولیه شیمیایی وابسته اند.

وی در ارتباط با بومی سازی و قطع واردات تجهیزات آزمایشگاهی دارید، گفت: تحریم‌ها، مشکلاتی جهت سرمایه گذاری و خرید دانش فنی برای ما ایجاد کرده ولی اولین هدف ما راه اندازی خط تولید مواد اولیه چند محصول اصلی در حیطه مواد موثره دارو است. هدف دیگر ما تولید و انتقال دانش فنی مواد اولیه شیمیایی کارخانجات است. امیدواریم در شرایط تحریمی به مشکل بر نخوریم یا حتی با واسطه بتوانیم این کار را انجام دهیم گرچه ممکن است هزینه های ما افزایش پیدا کند اما هدف ما عملا این است که طی چند سال آینده دانش فنی این مواد و داروها را وارد کشور کنیم.

آقامیری با بیان این مطلب که با تولید دستگاه های آزمایشگاهی سالانه از خروج حدود ۳ میلیون دلار ارز جلوگیری کرده ایم، ادامه داد: در حوزه صادرات بدون کمک و حمایت دولت قطعا کار خیلی سخت و دشوار است. متاسفانه هزینه‌های برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور بسیار بالا است و عدم شناخت بازارهای بین‌المللی و ریسک بالای رقابت با برندهای مطرح باعث می شود شرکت های خصوصی و نوپا نتوانند در بخش صادرات عملکرد مناسبی داشته باشند.

این کارآفرین حوزه سلامت، به بومی سازی مواد اولیه اشاره کرد و افزود: چنانچه ما سرمایه گذار خارجی با سرمایه بزرگ هم جذب کنیم اگر پشتیبانی بعضا معنوی و رفع قوانین و بوروکراسی دست و پاگیر اداری از سوی دولت اتفاق نیافتد، پروژه به موفقیت منتج نمی شود. هدف ما این است که ظرف ۳ تا ۴ سال آینده چند محصول استراتژیک را بومی سازی کنیم. یک سری محصولات در ایران داریم که سالانه مقدار بسیار زیادی ارز از کشورمان خارج می کنند. ما تحقیقات لازم جهت کسب دانش فنی این محصولات را انجام داده ایم و به نتایج بسیار خوبی رسیدیم و امیدوارم با پشتیبانی لازم این مواد اولیه شیمیایی را بومی سازی نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس