از کوچ تا سکون؛ تهدید یا فرصت

بروز خشکسالی طی سال‌های گذشته و از بین رفتن منابع آبی و مرتعی در مناطق مختلف موجبات کاهش جمعیت عشایر و انتخاب اجباری سبک زندگی یکجانشینی در این قشر را فراهم کرده است.

حل دغدغه‌های کوچ‌روها

تمایل نداشتن کوچ‌روها برای ادامه زندگی به سبک عشایری هم منجر به ورود متولیان امر به این مقوله شده تا تدابیر اساسی برای برطرف کردن دغدغه‌های این قشر اتخاذ شود.

در حال حاضر تکاپوی بسیاری جهت فراهم کردن شرایط جهت اسکان عشایر در استان فارس شکل گرفته‌ به گونه‌ای که مسئولان اداره‌کل امور عشایر به همراهی متولیان این امر در بنیاد مسکن فارس تلاش فزاینده‌ای را برای به سرانجام رساندن طرح ساماندهی در قالب اسکان عشایر برای متقاضیان آغاز کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر هم بازدیدهای میدانی به منظور پیشبرد این امر مهم در حال انجام است.

از کوچ تا سکون؛ تهدید یا فرصت

بازدید از محل اسکان عشایر دره شوری شیراز

بر همین اساس اخیراً بازدیدی از منطقه بن‌رود بخش ارژن شهرستان شیراز با حضور شماری از نمایندگان عشایر طایفه دره شوری و معاون فنی و اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز، بخشدار ارژن، نماینده اداره امور عشایر واداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز و مشاور فرماندار در امور عشایر انجام شده است.

بازدید از محل اسکان عشایر طایفه غجه بیگلو در بخش سیاخ دارنگون شیراز نیز از دیگر اقداماتی است که اخیراً توسط بنیاد مسکن فارس با هدف فراهم کردن شرایط اسکان برای عشایرنشینان فارس انجام شده است.

مشاور فرماندار شیراز در امور عشایر در حاشیه این بازدیدها اعلام کرد که تأمین زیر ساخت‌ها برای اسکان عشایر در شهرستان شیراز یک اولویت است و این طرح با درخواست عشایر و با تمایل و رغبت آنان و تأمین زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد.

معاون فنی و اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز هم با تأکید بر وجود امکانات زیر بنایی برای اسکان عشایر گفت: با اسکان عشایر در زیست‌بوم‌های مناسب مشکلات کوچ به حداقل می‌رسد، این در حالیست که بنیاد مسکن با تأمین زمین و آماده‌سازی زیر ساخت‌های اسکان عشایر با همکاری اداره‌کل امور عشایر فارس زمینه رفاه و آسایش بیشتر طوایف عشایری را فراهم کرده است.

پیامدهای یکجانشینی عشایر

اگرچه با یکجانشینی و اسکان عشایر، ارائه خدمت‌رسانی مناسب و مطلوب به آنان آسانتر خواهد شد اما برخی نیز معتقدند که تبدیل زندگی پُرتحرک عشایر در دل طبیعت به یکجانشینی پیامدهای بسیاری به دنبال دارد.

مدیرکل امور عشایر فارس بر این باور است که عشایر حافظان سرزمین هستند و نقش مؤثری در صیانت از طبیعت دارند، تردد آنها امنیت قابل‌توجهی را برای فعالیت بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در بخش دامداری و زنبورداری و دیگر مشاغل در طبیعت ایجاد می‌کند لذا اداره‌کل امور عشایر به دنبال اسکان عشایر نیست اما در تلاش است که شرایط لازم را برای اسکان آن دسته از عشایر که دیگر تمایلی به یکجا نشینی ندارند فراهم کند.

عبدالحمید کریمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بودن عشایر در طبیعت محسنات بسیار زیادی دارد؛ لذا تبدیل زندگی آنها به یکجانشینی پیامدهای منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت، با این حال در جایی که عشایر خودشان متقاضی طرح اسکان و ساماندهی باشند تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا تدابیر اساسی برای معیشت پایدار آنها اتخاذ شود.

ضرورت ایجاد اشتغال پایدار در محل اسکان

وی اضافه کرد: باید زمینه‌های اشتغال در محل اسکان آنها فراهم شود؛ عشایری که متقاضی اسکان باشند تقاضای خود را به اداره‌کل امور عشایر مطرح می‌کنند و این اداره کل با هماهنگی منابع طبیعی این تقاضا را بررسی می‌کند و جانمایی مناسب را برای آنها انجام می‌دهد.

به گفته کریمی یک استعلام هفده‌گانه از ادارات و دستگاه‌های مختلف نیز گرفته می‌شود تا از ظرفیت این دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به عشایر در این مناطق بهره گرفته شود.

پیگیری برای هشت تقاضا در سال گذشته

مدیرکل امور عشایر فارس ادامه داد: اسکان عشایر طی سال‌های گذشته در بسیاری از مناطق فارس انجام شده؛ سال گذشته هم حدود هفت یا هشت مورد تقاضا مطرح شده و در حال پیگیری برای حل مشکلات موجود برای اسکان عشایر متقاضی هستیم.

هرچند که اسکان عشایر موجب برهم خوردن ساختار اجتماعی و دگرگونی در حیات معیشتی و شغلی و تغییرات جمعیتی منطقه می‌شود اما گروهی بر این باور هستند که با توجه به سخت گذر بودن مناطق عشایرنشین و عدم دسترسی به راه‌های ارتباطی دستگاه‌های اجرایی برای ارایه خدمات‌رسانی مناسب به عشایر، این قشر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و راهی جز یکجانشینی در مناطق با شرایط مناسب را ندارند؛ با این حال بحث اسکان عشایر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا افزون بر حفظ شیوه و سبک زندگی عشایر، دغدغه‌های این قشر توانمند در عرصه اقتصاد کشور نیز برطرف شود.

منبع : ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق شبکه خبری خوشه نیوز محفوظ است