اقتصاد چین در ۲۰۱۹ بالاتر از حد تصور

احتمال رکود در اقتصاد چین در پایان ۲۰۱۹ بسیار کمتر شده که دلیل آن دورنمای قراردادی است که جلوی افزایش تعرفه ها بر کالاهای صادراتی به آمریکا را می گیرد و به جنگ تجاری که اقتصاد جهان را مختل کرده، پایان می دهد.

به گزارش خبرگذاری خوشه به نقل از بلومبرگ، بخش تولید کارخانه ای چین به رشد خود در دسامبر ادامه داد و ثابت کرد که دومین اقتصاد بزرگ جهان با ظهور نشانه هایی از امضای مرحله اول قرارداد تجاری با آمریکا، درحال ثبات است.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار ملی چین، شاخص مدیران خرید تولید کارخانه ای در این کشور ۵۰.۲ بوده است. دورنمای شرکت های صادرات محور حالا روشنتر است. شاخص سفارشهای جدید برای صادرات برای اولین بار از می ۲۰۱۸ به بالاتر از ۵۰ رسیده است. تولید برای دومین ماه پیاپی بهبود یافته و روند کاهش قیمت تولیدات کندتر شده است.

از طرف دیگر شاخص تولیدات غیر کارخانه ای از ۵۴.۴ تا ۵۳.۵ پایین آمده و شاخص شرکت های تولیدی کوچک پس از یک افزایش شدید نسبت به ماه گذشته، حالا کاهش یافته است.

احتمال رکود در اقتصاد چین در پایان ۲۰۱۹ بسیار کمتر شده که دلیل آن دورنمای قراردادی است که جلوی افزایش تعرفه ها بر کالاهای صادراتی به آمریکا را می گیرد و به جنگ تجاری که اقتصاد جهان را مختل کرده، پایان می دهد.

پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید در روز دوشنبه گفت پیش نویس قرارداد تجاری با پکن آماده شده است. ولی وی خبر سفر نمایندگان چین به رهبری نخست وزیر «لی هی» در پایان همین هفته را برای امضای قرارداد به واشنگتن، تایید نکرد.

طبق بیانیه ای از طرف مرکز اطلاعات لجستیک چین، سال نوی چینی بازارهای داخلی را تقویت کرده، در حالی که فصل کریسمس تقاضای خارجی را افزایش داده است. خبرهای مربوط به امضای مرحله اول قرار داد تجاری اطمینان و انتظارات از بازار را تثبیت کرده که به نفع صادرات و واردات است.

 از ماه نوامبر، نشانه هایی وجود دارد که روند کند شدن اقتصاد چین رو به پایان است:

– سرمایه گذاری زیرساختی احتمالا بهبود می یابد چون دولت های محلی از دوم ژانویه شروع به فروش بدهی‌ می‌کنند.

–  با تلاش برای حذف فقر و کاهش رکود در فروش خودرو در ماه های اخیر، مصرف در ۲۰۲۰ تقویت می‌شود.

–  با حذف تعرفه های آمریکا بر کالاهای چینی، صادرات افزایش می یابد.

–  نرخ تولید در ماه‌های اخیر بالا رفته و تحلیلگران انتظار دارند در برخی بخش ها ذخایر افزایش یافته و در نتیجه تقاضا و قیمت ها هم بالا روند.

 چالش‌هایی هم  برای سیاست گذاران در مسیر رشد اقتصادی وجود دارد ولی اقتصاددان ها در کل پیش بینی های خود را از شرایط اقتصادی بالا برده‌اند و رشد ۵.۹ درصدی را در ۲۰۲۰ پیش بینی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس