اقتصاد کشور به بخش خصوصی واگذار شود؟

دولت باید اداره اقتصاد را به بخش خصوصی بسپرد و امکانات مورد نیاز را نیز در اختیار آن قرار دهد

حذف یارانه دهک های پردرآمد در شرایط کنونی بار دیگر امیدها را به افزایش فرصت بنگاه های تولیدی به دریافت یارانه های صنعت افزایش داده است.

تولیدکنندگان معتقدند در شرایط کنونی که تحریم ها شرایط را برای صادرات سخت کرده بهتر است تولیدکنندگان با تولید با کیفیت رقابتی محصولات خود به فکر تضمین بازارهای داخلی باشند. اما این امر مستلزم جذب منابع مالی مورد نیاز است.

محمدرضا اسماعیلی، کارشناس اقتصادی در این باره گفت اکنون چند اتفاق مهم افتاده است که می تواند امیدها به آینده را تقویت کند؛ اول این که قیمت ارز به حدی رسیده که واردات کالاهای مصرفی را غیر موجه ساخته بنابراین واردات خیلی از محصولات به کشور کاهش یافته است و واردات بیشتر به سمت مواد اولیه حرکت کرده است.

نکته دوم این که تحریم ها باعث شده نگاه تولیدکنندگان ایرانی بیشتر معطوف به بازار داخل شود.

سوم این که قیمت بسیاری از محصولات امروزه در بازارها به صورت آزادانه و رقابتی محاسبه می شود و در نتیجه قیمت ها در مقایسه با گذشته واقعی تر شده است.

نکته چهارم آن که یارانه افراد پردرآمد توسط دولت در حال حذف شدن است بنابراین با توجه به مجموع این موارد زمان خوبی است که دولت از تولید داخل حمایت عملی انجام دهد.

به گفته این کارشناس مسایل اقتصادی، در این شرایط دولت می تواند با هدایت منابع آزاد شده یارانه ای به سمت تولیدکنندگان، ظرفیت های جدیدی را در حوزه تولید کالاهای پرمصرف ایجاد کند و نیاز داخل را به خوبی تامین و شرایط را برای کاهش تورم فراهم سازد. این امر اشتغال را نیز تقویت خواهد کرد که همه این مسایل به نفع اقتصاد ایران است و حتی برای سال های آینده ظرفیت صادرات غیرنفتی را افزایش می دهد.

به گفته وی، دولت باید طرفدار بخش خصوصی باشد و بخش خصوصی را نه به عنوان رقیب بلکه به عنوان حامی خود تلقی کند.

این در حالی است که بخش خصوصی در بسیاری از تصمیمات دولتی جایگاه مهم و تعیین کننده ای ندارد که این موضوع به صلاح نیست. وی با اشاره به برخی سیاست های دولتی گفت: در سال های گذشته و در دولت های گذشته نیز نمونه های زیادی از سیاست گذاری های دولتی را شاهد بوده ایم که زیان آن به چشم تولیدکننده ایرانی رفته و تولیدکنندگان خارجی را منتفع کرده است.

اسماعیلی افزود: به عنوان مثال دولت های مختلف برنامه محدودیت صادراتی را در ادوار مختلف عملیاتی کرده اند که این مساله باعث شده محصول ایرانی با افت شدید قیمت روبرو شود و این مساله با یک دوره تاخیر به کاهش کیفی و زیان تولیدکننده و تقویت قاچاق منتهی شده است.

وی ادامه داد این که در برهه هایی شاهد بودیم تولیدکننده ما به جای تولید به فروش مخفیانه مواد اولیه روی آورده و یا وارد بازارهای ارز و سکه و مسکن شده بخاطر آن است که سیاست گذاری هایی اتفاق افتاده که تولید را غیرمنطقی و غیراقتصادی جلوه داده است.

این که بنگاه های ما تعطیل شده اند نه بخاطر زیاده خواهی تولید کننده بلکه به دلیل برخی شرایط ایجاد شده است.

این کارشناس مسایل اقتصادی در پایان از دولت خواست برای آن که تولید داخل تقویت شود و اشتغال به مدار طبیعی خود بازگردد باید اقتصاد را به دست بخش خصوصی بسپرد و موانع موجود را در مسیر تولید از میان بردارد و در بازار و تولید مداخله نکند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس