امسال ۴۳۰ تن زعفران تولید می‌شود

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال ۴۳۰ تن زعفران در سطحی بین ۱۱۳ تا ۱۱۵ هزار هکتار تولید می‌شود.

«حسین زینلی» افزود: طبق برنامه هر ساله بین یک تا دو هزار هکتار به سطح زیر کشت زعفران در کشور اضافه می‌شود اما در نظر داریم برای سال‌های آتی برنامه افزایش تولید در واحد سطح را پیش بگیریم.

وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد زعفران تولیدی کشور مربوط به سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است، ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی اکنون اکثر استان های کشور  در سطح ۶ هزار هکتار کشت زعفران دارند.

افزایش مصرف زعفران در صنایع غذایی و دمنوش ها

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال‌های اخیر در زمینه‌های صنایع فرآوری، مکانیزاسیون، کیفیت تولید پیاز زعفران و گل زعفران اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که مصرف این محصول در صنایع غذایی و دمنوش‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در بخش فرآوری زعفران پیشرفت خوبی داشته‌ایم گفت: انواع خشک‌کن‌ها توسط شرکت‌های مبتنی برقرارداد، طراحی و در بین کشاورزان توزیع شده است که با ارایه آموزش های لازم کشاورزان می آموزند چگونه زعفران با کیفیت های مختلف تولید و به بازار عرضه کنند.

به گفته وی، اکنون زعفران تولیدی کشور در فرآورده های تولید دارو، عسل زعفرانی، دمنوش های زعفرانی و چای زعفرانی توسط شرکت های معتبر وارد بازار می شود.

سورتینگ پیاز زعفران در کاهش هزینه های تولید اثرگذار است

زینلی یکی از مشکلات اساسی در بخش تولید زعفران را پیاز فله ای ریز، درشت و آلوده عنوان کرد و گفت: برنامه توسعه مکانیزاسیون زعفران در دستور کار است و این اقدام در افزایش درآمدزایی کشاورزان و کاهش هزینه های تولید تاثیر بسزایی دارد به طوری که امسال پیاز زعفران توسط دستگاه سورت شد.

به گفته وی، اکنون دستگاه های سورت زعفران توسط تولیدکنندگان داخلی با قیمت هایی کمتر از یک دهم نرخ دستگاه های سورت خارجی ساخته و با دریافت گواهی سلامت از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور به بازار عرضه شده است و تلاش داریم توسعه مکانیزاسیون در این بخش برای سال آینده با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی توسعه مکانیزاسیون در کاشت و برداشت زعفران را موثر  دانست و ادامه داد: امسال بیش از ۷۰ درصد پیاز زعفران به صورت مکانیزه  کشت شده و هر سال مدل های جدید کارنده تولید می شود.

تولید داخلی دستگاه برداشت گل زعفران

مجری طرح گیاهان دارویی اضافه کرد: برای کاهش آلودگی های در برداشت محصول، دستگاه برداشت گل زعفران توسط دانشجویان دانشگاه شریف با ۷۰ تا ۸۰ درصد کارایی تولید شده که این دستگاه قادر به جداسازی کلاله های گل زعفران از یکدیگر است در صورتی که کارایی این دستگاه به ۹۰ درصد برسد به طور حتم امسال وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

 ایجاد مزارع مادری پیاز زعفران از سال آینده

وی از ایجاد مزارع مادری پیاز زعفران از سال آینده در کشور خبر داد و اظهار داشت: به منظور جلوگیری از آلودگی و افزایش عملکرد زعفران در واحد سطح  از سال آینده پیاز زعفران مورد استفاده برای کشت تنها از مزارع مادری تامین خواهد شد

وی به کشت مبتنی بر قرارداد اشاره کرد  و افزود: یکی از اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی طی سال گذشته ایجاد شرکت های بزرگ برای کشت مبتنی بر قرارداد با کشاورزان بود که اکنون بخشی از کشاورزان زعفران کار ما طبق این قرارداد کشت انجام می دهند.

 ثبت برند ملی زعفران توسط بخش خصوصی 

 زینلی درباره ثبت ملی نشان جی آی زعفران گفت: اکنون نشان جغرافیای زعفران ایران برای برخی نقاط کشور همچون «زعفران قائنات ایران با شماره ثبت ۴۲- جی آی» و «زعفران خراسان ایران با شماره ثبت ۵۶- جی آی» به عنوان نشان جغرافیایی در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت ملی رسیده است که این امر در افزایش ارزش افزوده محصول تاثیرگذار است.

نشان جغرافیایی نشانه‌ ای است که مبدا کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه‌ای از کشور منتسب می‌سازد و برای اطلاع مصرف‌کنندگان ملی و جهانی از منشاء و کیفیت محصولات به‌کار می‌رود و این امکان را به متولیان بخش خصوصی دارنده نشان جغرافیایی می‌دهد که از سوء استفاده کنندگان در مراجع قضایی طرح دعوی کنند.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای ما با کمک بخش خصوصی ثبت برند ملی زعفران ایران در دنیا و سازمان های بین المللی است که امیدواریم بتوانیم اهلیت به صادرکنندگان اصلی خود بدهیم که بزودی این اتفاق می افتد.

برنامه کاهش تعرفه ترجیحی زعفران

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم ما در وزارت جهاد کشاورزی کاهش تعرفه ترجیحی گیاه زعفران برای کشورهای صادرکننده است تا بازرگان ما بتوانند به راحتی این محصول  را صادر کنند.

وی مدت زمان مناسب نگهداری زعفران را بین دو تا سه سال دانست و افزود: برای ساماندهی وضعیت صادرات محصول زعفران، به دنبال تشکیل یک هلدینگ بزرگ هستیم تا قیمت زعفران براساس کیفیت به بازارهای جهانی عرضه شود.

گیاهان  دارویی متناسب با شرایط آب  و هوایی کشت شوند

زینلی یکی دیگر از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی را دسته بندی ما گیاهان دارویی برای استان های مختلف و براساس شرایط آب و هوایی دانست و گفت: تلاش داریم کشاورزان به ظرفیت استان‌های خود واقف شوند به طور مثال استان های لرستان، شهرکرد، اصفهان و کرمانشاه  برای توسعه کشت گیاه موسیر آویشن شیرازی برای استان های کرمان و هرمزگان مناسب هستند.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر گیاهان آغوزه و باریجه ارزآوری خوبی برای کشور داشتند افزود: اگر روی تحقیقات و فرآوری گیاهان آغوزه و باریجه کار شود به صورت فرآورده های ثانویه ارز اوری خوبی حاصل خواهد شد.

به گفته وی، گیاه شیرین بیان سالانه درکشور ۳۲ میلیون دلار ارزاوری به همراه دارد که به صورت  پودر و عصاره صادر می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشت گیاه زیره سیاه در حال توسعه است ادامه داد: امیدواریم کشاورزان برای کشت دیگر گیاهان دارویی از جمله زیره سیاه، زیره سبز، موسیر، شیرین بیان و خارشتر که کم آب بر هستند، علاوه بر زعفران اقدام کنند.

وی یکی از رسالت های وزارت جهاد کشاورزی را در این خصوص بازار محور بودن تولیدات گیاهی دانست و گفت: در سالجاری از گیاهان گل محمدی و زعفران دیگر حمایت توسعه ای نخواهیم داشت و بیشتر به دنبال گسترش بازار و صنایع تبدیلی و غذایی از این محصولات هستیم و به محض افزایش کشش بازار باز هم برنامه توسعه کشت این گیاهان را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای دو گیاه زعفران و گل محمدی تکیه ما افزایش عملکرد در واحد سطح و کیفیت است که به همین منظور عملیات به زراعی، حاصلخیزی خاک و روش های آبیاری منظم به طور جدی دنبال می شود.

به گزارش ایرنا، طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، در سال ۹۷ نزدیک ۴۰۴ تن زعفران در سطح ۱۱۳ هزار هکتار تولید شد که از این میزان ۲۸۰ تن زعفران به ارزش  ۳۵۱ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس