امکان تبدیل ایران به مرجع تعیین قیمت پسته در جهان

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با راه‌اندازی ابزارهای نوین معاملاتی، ایران می‌تواند به عنوان مرجعیت قیمتی پسته در جهان مطرح شود.

حامد سلطانی نژاد در  آیین راه اندازی معاملات آتی پسته که در بورس کالا برگزار شد، افزود: موضوعاتی مانند اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه، گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب برای مرجعیت کشف قیمت بازار و توسعه فعالیت جهت ارتقای تجارت کشور با بازارهای بین المللی از جمله راهبردهایی است که بورس کالا در حوزه کشاورزی در دستور کار قرار داده است.

 وی ادامه داد: کشف قیمت عادلانه، تامین مالی کشاورزان برای استفاده از دست رنج های خود، فروش محصولات کشاورزان با قیمت مناسب، پوشش ریسک ناشی از تغییرات قیمتی و امکان برنامه ریزی برای تولید از جمله مسایلی است که راه اندازی قراردادهای آتی می‌تواند کمکی در راستای تحقق این اهداف به شمار رود.
سلطانی نژاد اظهار داشت: معاملات آتی زعفران در سال ۹۷، زیره در تیر ماه امسال و امروز هم معاملات آتی پسته راه اندازی شد.
به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون ارزش معاملات قراردادهای آتی محصولات کشاورزی به ١٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومانی رسیده است.
سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: معاملات آتی پسته از پسته فندقی آغاز شده که این اقدام به دیگر کالاهای موجود در بازار پسته قابل گسترش است.
مدیرعامل بورس کالای ایران تاکید کرد: نخستین قرارداد آتی پسته فندقی به میزان 100 کیلوگرم در هر قرارداد برای تحویل آذر امسال راه‌اندازی خواهد شد.
وی گفت: حداکثر حجم هر سفارش تا ۲۵ قرارداد و حد نوسان قیمت روزانه حداکثر مثبت و منفی ۵ درصد با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل در نظر گرفته شده است‪.
مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در سال ۹۶ به میزان ۱۲۳ تن و در سال ۹۷ به مقدار ۵۷ تن انجام شد، گفت: در سال ۹۸ نیز معاملات گواهی سپرده پسته از روز ۹ مهر ماه آغاز و تا کنون حدود ۲۵ تن از این محصول مورد معامله قرار گرفته است.
وی به راه اندازی قرارداد آتی زیره سبز در بورس هند اشاره و تاکید کرد: در مورد زعفران، ایران صدرنشین راه اندازی قرارداد آتی این کالا بوده است، همچنین تاکنون در هیچ یک از بورس‌های کالایی دنیا قرارداد آتی پسته وجود نداشته که امروز نخستین بازار آتی پسته دنیا در ایران راه اندازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس