ایرلاین‌ها در صورت بروز تاخیر بیش از ۴ ساعت جریمه می شوند

  • طبق آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تدوین شده است، در صورتی که پروازی بیش از چهار ساعت تاخیر داشته باشد، ایرلاین‌ها موظف به پرداخت جریمه از پیش تعیین شده به مسافران هستند.

سرپوش اقتصادی – به گزارش ایرنا، گاه پیش آمده قبل، بعد و حین سفر مشکلاتی برای مسافران پروازهای داخلی به وجود آید. عموما مسافران تصوری درباره این که چطور باید با این مشکلات برخورد کنند، ندارند.

بر اساس قانون، شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌ها، موظف به جبران خسارت مسافران هستند، اما همان طور که عنوان شد مسافران معمولا اطلاعات زیادی درباره این که چگونه باید خسارت و حق و حقوق خود را مطالبه کنند، ندارند و گاه به دلیل کم کاری شرکت‌های هوایی و آژانس‌ها از رسیدن به حقوق خود محروم می مانند. آشنایی با این مقررات به مسافران پروازهای داخلی کمک می‌کند تا بدانند در شرایط مختلف چگونه باید با مساله برخورد کرده و چه انتظاراتی باید از شرکت‌های هواپیمایی داشته باشند.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که به طور معمول در فرودگاه برای مسافران به وجود می‌آید، تاخیر در ساعت پروازهاست. می‌توان گفت تقریبا تمام مسافران پروازهای داخلی و خارجی تجربه تاخیر پروازشان را داشته‌اند. گاه زمان تاخیر آنقدر طولانی می‌شود که مسافران خسته شده و برخی عطای سفر را به لقایش می‌بخشند. در صورتی که مسافران، قوانین مرتبط با تاخیر زمان پروازها را بدانند، راحت‌تر و آسان‌تر تصمیم‌گیری خواهند کرد.

بر اساس مقررات چنانچه تأخیر تا دوساعت به طول بینجامد، شرکت‌های هواپیمایی موظفند از مسافران پذیرائی نوع اوّل انجام دهند. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر است. درصورتی که تأخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت طول بکشد، شرکت‌های هواپیمایی موظف به انجام پذیرائی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمائی در صورت درخواست مسافر(در صورت وجود پرواز در همان مسیر ویا انتقال به مقصد نهائی ازطریق مسیرهای جایگزین به جز مسیر درج شده دربلیت) و استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز هستند.

چنانچه تاخیر بیش از ۴ ساعت باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف است، علاوه بر رعایت مواردی که در بالا عنوان شد، نسبت به جبران خسارت به میزانی که از قبل تعیین شده است بپردازد. در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا اضطراری فرودگاه مبداء، مقصد و مسیردچار تأخیر یا ابطال بیش از دو ساعت می شود، شرکت های هواپیمائی با رعایت مقررات پذیرائی از نوع اوّل ،صرفاً موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس