باغداران به فناوری روز مجهز می شوند

اردبیل – ایرنا – معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: بخش باغداری نیازمند بهره گیری از فناوری های روز بوده و در این راستا باغداران کشور به فناوری نوین مجهز می شوند.

به گزارش ایرنا ، محمدعلی طهماسبی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه همایش سراسری معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران باغبانی سازمان های جهاد کشاورزی در اردبیل افزود: باغداران باید از آخرین فناوری های لازم برای جلوگیری از بحران های آب و هوایی از جمله سرما استفاده کنند، تمام تجهیزات و دستگاه ها مورد نیاز منطبق با آخرین استانداردهای روز جهانی در دسترس عموم باغداران بوده و وزارت جهاد کشاورزی نیز تسهیلات لازم را برای خرید در اختیار آنها قرار می دهد.
وی افزود: باغداران می توانند دستگاه های پیشرفته از جمله دستگاه های مولد باد و دستگاه های مولد گرما را از طریق خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون با مراجعه به مدیریت های جهاد کشاورزی محل زندگی خود تهیه کنند.
او با اشاره به تنش های آب و هوایی بر لزوم استفاده از سایه بان برای صرفه جویی 30 تا 40 درصدی در باغ های میوه ، پیشگیری از تبخیر و تعرق و سوختگی برگ های درختان مثمره با هدف کاهش خسارت تگرگ و برف های بی موقع تاکید کرد.
طهماسبی به خسارت سرمازدگی در استان های قزوین ، زنجان و اردبیل بویژه مشگین شهر در اوایل بهار سال جاری اشاره کرد و گفت: در مناطق گرمسیری کشور باغ ها از سرمازدگی خسارت ندیدند.
به گفته وی ، باغداران مناطق سردسیر برای حفاظت از باغ های گردو از سرمازدگی از ارقام دیر برگ ده استفاده کنند تا باغ های گردو از سرمازدگی آسیب نبیند.
معاون وزیر کشاورزی ادامه داد:باغدارانی که محصولات سردرختی خود را بیمه کرده بودند خسارت های لازم را پس از برآورد کارشناسی دریافت و باغدارانی هم که محصولات خود را بیمه نکرده بودند، از طریق ستاد مدیریت بحران مورد حمایت قرار گرفته اند.
سطح باغ های کشور 2 میلیون و 800 هزار هکتار است که از این میزان 300 هزار هکتار غیر بارور است.
میزان تولید محصولات سردرختی در کشور با احتساب محصولات گلخانه ای 22 میلیون تن و بدون احتساب این محصولات حدود 20 میلیون تن می باشد.

ذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس