باغ های زیتون کشور جوان سازی می شود

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: جوان سازی باغ های زیتون کشور به منظور افزایش تولید این محصول در دستور کار این وزارتخانه است.

احمد مستخدمی در همایش طرح حمایتی زیتون در قزوین افزود: با توجه به وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی و همچنین ضرورت ارتقای سلامت جامعه، وزارت جهاد کشاورزی طرح های مربوط به افزایش تولید زیتون را در دستور کار قرار داده که جوان سازی باغ ها یکی از آنهاست.

وی با بیان اینکه زیتون تنها محصول استراتژیک باغی کشور محسوب می شود، ادامه داد: طرح جوان سازی باغ های مسن زیتون مهم ترین برنامه دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح های پیوند و سرشاخه کاری و استفاده از ارقام مناسب و سازگار این محصول در نقاط مستعد از دیگر برنامه های این وزاتخانه به منظور افزایش تولید زیتون است.

مستخدمی با بیان اینکه امسال پیش بینی می کنیم 85 هزار تن زیتون در کشور تولید شود، اظهار کرد: با اجرای طرح های یاد شده بدون افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین مصرف آب بیشتر می توان تولید این محصول را بیشتر کرد.

وی در ادامه با اشاره به طرح های حمایتی زیتون، گفت: بیمه خانوار بهره برداران زیتون یکی از این طرح هاست که با همکاری بنیاد ملی مهربانو و نظام صنفی کشاورزی در استان های زیتون خیز کشور اجرا می شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی همچنین یادآور شد: یارا کارت بانک کشاورزی دیگر طرح حمایتی مربوط به زیتون در کشور است که براساس آن به پشتوانه یارانه بهره برداران به آنان در استان های قزوین، گیلان و زنجان تسهیلات ارایه می شود.

وی همچنین با اشاره به وجود 85 هزار هکتار باغ زیتون در کشور، اظهار کرد: 30 هزار نفر به بهره برداری از این باغ ها مشغول هستند.
استان قزوین دارای 9 هزار هکتار باغ زیتون است از این میزان نزدیک به 6 هزار هکتار بارور و سایر غیربارور است.

بیشتر باغ های زیتون استان قزوین مربوط به بخش طارم سفلی شهرستان قزوین در شمال غربی این استان و در همسایگی با رودبار گیلان و طارم زنجان که کانون و قطب تولید زیتون ایران هستند، اختصاص دارد.

قزوین جزو سه استان بزرگ تولید کننده زیتون در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس