برای سال زراعی جدید؛ ۴۵۰ هزار تن بذر گندم گواهی‌شده آماده توزیع است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۴۵۰ هزار تن بذر گندم گواهی‌شده آبی و دیم برای سال زراعی جدید( ۹۹- ۹۸) آماده ارایه به کشاورزان است.

«اسماعیل اسفندیارپور» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه بذر گندم گواهی شده در داخل کشور تولید و تامین میشود افزود: اکنون برای تامین بذر گندم گواهی شده شناسنامهدار هیچ کمبودی نداریم و بیش از نیاز استانها موجود است.

وی اظهارداشت: بخش عمده این بذرهای گندم آبی و دیم  از ارقام جدید مقاوم به خشکی، بیماری و آفات است.

مجری طرح گندم تصریح کرد: هر کیلوگرم بذر گندم آبی دو هزار و ۶۵۰ تومان و بذر گندم دیم دو هزار و ۴۵۰ تومان قیمتگذاری شده است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: برای افزایش عملکرد مناسب و کیفیت تولید در امر پروتئین و گلتون بهتر است کشاورزان از بذرهای شناسنامهدار و گواهی شده استفاده کنند و از مصرف بذرهای خود مصرفی بپرهیزند زیرا استفاده از بذرهای غیرگواهشده در کاهش عملکرد و بروز بیماریها و آفات تاثیر بسزایی دارد.

اسفندیارپور گفت: طبق برنامه ریزی برای کشت گندم در سال زراعی جدید (۹۹ – ۹۸ ) در مجموع ۶ میلیون هکتار در نظر گرفته شده  که از این میزان دو میلیون هکتار به گندم آبی و چهار میلیون هکتار به گندم دیم اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا، خرید تضمینی گندم سال زراعی ۹۸ – ۹۷ که از اواخر اسفندماه از شهرستان جیرفت واقع در جنوب کرمان آغاز شد.  میزان هفت میلیون و ۷۰۵ هزار تن گندم تا ۲۷ شهریور ماه امسال به ارزش ۱۳ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان از کشاورزان گندم‌کار خریداری شده است.

با پیگیری‌های صورت گرفته، مبلغ ۱۳ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان معادل ۹۹.۸ درصد از مطالبات کشاوزان تاکنون پرداخت شده است.

براساس آمارها در سال زراعی ۹۶ – ۹۷ نزدیک به ۹ میلیون و ۴۶۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال با مبلغ مصوب یک‌هزار و ۳۰۰ تومان و گندم دوروم به مبلغ یکهزار و ۳۳۰ تومان خریداری شده بود.

طبق قانون دولت مکلف است هر ساله تا پایان شهریورماه نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی از جمله گندم را مطابق نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید،  محاسبه و  به کشاورزان اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس