تامین نهاده‌های دامی همچنان با چالش همراه است

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران شرایط تامین نهاده های دامی را همچنان نامطلوب عنوان کرد و گفت: دولت باید برای این مساله تدبیر جدی بیندیشد.

سید احمد مقدسیدرباره آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان گفت: سهمیه نهاده دامداری‌های صنعتی تا ۱۵ مهرماه تسویه شده است.

وی اضافه کرد: سهمیه کنجاله سویای ۱۵ تا ۳۰ مهر ماه نیز در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و دامداران نیز آن را خریداری کرده‌اند اما بارگیری نشده و به دست آنان نرسیده است همچنین جو و ذرت نیز اصلاً بارگذاری نشده است.

مقدسی مشکل را تأمین ارز از سوی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: هم اکنون در ماه آبان قرار داریم اما هنوز دامداران مطالبات نهاده‌ای مهرماه خود را دریافت نکرده‌اند و باتوجه به اینکه ما با موجود زنده سر و کار داریم، نمی‌توانیم به دام‌ها بگوییم که منتظر تأمین ارز باشید.

وی ادامه داد: به همین دلیل دامداران مجبور به تأمین نهاده‌های دامی از بازار آزاد با ۲ تا ۳ برابر قیمت مصوب آن هستند.

مقدسی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید هر چه سریع‌تر اقدام به تأمین ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی کند، گفت: اگر دولت تدبیری برای این مساله نیندیشد تولید ملی آسیب جدی خواهد دید.

وی ادامه داد که وضعیت دامداری‌های سنتی و روستایی و پروار بندی ها بسیار نامطلوب‌تر از دامداری‌های صنعتی است و آنان در تنگنای بیشتری قرار دارند.

به گزارش مهر، در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۰ حسین دماوندی نژاد، سرپرست معاونت امور دام وزارت جهاد با اشاره به واردات ٩ میلیون تن نهاده دامی در شش ماهه امسال گفته بود: تا آخر مهر تمام مطالبات دامداران و مرغداران در حوزه نهاده تحویل می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

آغاز خرید مازاد دامداران از هفته جاری

مقدسی در ادامه درباره صادرات دام زنده از کشور نیز گفت: شرکت پشتیبانی امور دام مکلف شده که هر کیلوگرم گوساله نر را به قیمت ۵۹ هزار تومان و گوسفند را نیز به قیمت ۶۲ هزار تومان خریداری کند.

وی درباره اینکه آیا قرار است از این دام‌ها برای تأمین ذخایر استراتژیک گوشت کشور استفاده شود؟، افزود: برای تأمین ذخایر استراتژیک و مازاد آن نیز صادر می‌شود ضمن اینکه خرید این دام‌ها قرار است از هفته جاری آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس