تغذیه نامناسب از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به شیوع بیماری های غیر واگیر ناشی از مصرف بی رویه مواد غذایی نامناسب، تغذیه غلط و عدم تحرک، اصلاح الگوی تغذیه جهت حفظ و ارتقاء سلامت جامعه موضوعی مهم و اساسی است.
دکتر مهتاب شاماری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و به مناسبت آغاز هفته غذا با بیان اینکه بیماری های غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور بشمار می روند، اظهار کرد: 76 درصد بیماری های در ایران غیر واگیر است که از مهمترین عوامل خطر بیماری های غیر واگیر را می توان تغذیه نامناسب، مصرف بی رویه قند، نمک و چربی ذکر کرد.
وی افزود: شیوع چاقی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی در جامعه امروزی و بروز بیماری های ناشی از سوء تغذیه و کمبود ریز مغذی های دریافتی، کاهش تحرک و ورزش سلامت عمومی را دچار آسیب کرده بنابراین برنامه های سازمان غذا و دارو در خصوص اصلاح الگوی مصرف از اهمیت ویژه برخوردار است.
شاماری یادآور شد: پیروی از یک الگوی غذایی صحیح در طول زندگی از کودکی تا بزرگسالی راهکاری ساده و موثر در حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری ها است که با آموزش و فرهنگ سازی صحیح در بین اقشار جامعه باید آنرا محقق کرد.
وی گفت: سازمان غذا و دارو همزمان با فرهنگ سازی تغذیه صحیح اطلاع رسانی و آموزش کاهش میزان نمک ، روغن و شکر در محصولات غذایی و آشامیدنی تولید کشور را در سال های اخیر شروع کرده است و واحدهای تولیدی در تهیه محصولات خود باید میزان نمک ، شکر و روغن را طبق استانداردهای تعریف شده کاهش دهند.
وی افزود: در سال های اخیر نشانگرهای رنگی تغذیه ای به عنوان یک راهنما بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی قرار گرفته تا مصرف کنندگان از میزان قند، چربی، اسیدهای چرب ترانس و نمک به کار رفته در آن محصول آگاه شده و کالایی که دارای کمترین قند، اسیدهای چرب ترانس، چربی و نمک باشد را انتخاب کنند.
شاماری یکی از برنامه سازمان غذا و دارو در هفته غذا را معرفی برچسب اصالت و سلامت کالا ذکر کرد و توضیح داد: درج برچسب اصالت بر روی محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وارداتی نشان از تایید سلامت آنهاست و این برچسب حاوی کد و شماره مجوز بهداشتی ورود به کشور بوده که استعلام صحت برچسب از طریق ارسال پیامک، اینترنت و نرم افزار تلفن همراه امکان پذیر است.
وی یادآور شد: برنامه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور از برنامه های روتین اما دارای اولویت و ویژه سازمان غذا و دارو است که مطابق با نقشه جامع سلامت و سند چشم انداز نظام سلامت کشور و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت یکی از مهمترین ماموریت های سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و دارو کشور بشمار می رود .
به گفته شاماری برنامه دیگر سازمان غذا و دارو در این هفته معرفی و ترویج نشان ایمنی و سلامت است که این نشان به فرآورده های غذایی و آشامیدنی ایمن و سالم که الگوی سلامت و ایمنی را رعایت کرده باشند و دارای یک یا چند خاصیت تغذیه ای مناسب و سلامت بخش مانند غنی شدن با املاح و ویتامین ها هستند اعطاء می شود.
وی اظهار کرد: همچنین نداشتن مواد افزودنی شیمیایی، به حداقل رساندن میزان کالری فرآورده از طریق کاهش میزان قند و کربوهیدرات ها، به حداقل رساندن نمک، چربی ها و عوامل خطرزا، استفاده از مواد افزودنی و طبیعی در فرآورده ها، عاری بودن از سموم قارچی، میکروبی و باقی مانده سموم و تولید بهداشتی و صنعتی فرآورده ها سنتی از معیارهای اعطای نشان ایمنی است.
وی در پایان یادآور شد: باید توجه داشت که کاهش مصرف نمک، چربی، شکر تنها به بزرگسالان معطوف نمی شود بلکه با توجه به این امر که ذائقه هر فرد از دوران کودکی شکل می گیرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازی سالم در کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
به گزارش ایرنا، سازمان خوار و بار جهانی ( فائو) هر ساله 16 اکتبر برابر با 24 مهرماه مقارن با سالروز تاسیس آن سازمان را به عنوان روز جهانی غذا اعلام کرده و شعار امسال این روز تغییر آینده مهاجرت ، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی انتخاب شده است و تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت نیز شعار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس