ثبات قیمت مواد غذایی در ماه سپتامبر

سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد در آخرین گزارش خود از تغییرات قیمت مواد غذایی در جهان اعلام کرد شاخص کل قیمت مواد غذایی در ماه سپتامبر نسبت به ماه گذشته با ثبات نسبی همراه بوده است.

به گزارش کانون انجمن های صنایع غذایی ایران از سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد، شاخص قیمت مواد غذایی محاسباتی فائو در ماه سپتامبر نسبت به ماه گذشته تغییر محسوسی نداشته با این وجود 3.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. در این دوره قیمت شکر با کاهش چشمگیری مواجه بوده در حالی که قیمت های جهانی روغن های نباتی و گوشت افزایش یافته اند. قیمت های جهانی لبنیات در این دوره تا حدودی کاهش داشته و قیمت های غلات با ثبات نسبی همراه بوده است.

کاهش قیمت جهانی گندم در ماه سپتامبر

قیمت های جهانی غلات در ماه سپتامبر 2019 نسبت به ماه قبل ثابت بوده ولی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.9 درصد کاهش داشته است. قیمت جهانی گندم در این دوره به رغم فعالیت های تجاری سریعتر با افزایش رو به رو بوده است با این وجود همچنان 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته که در نتیجه افزایش عرضه این محصول در بازارهای جهانی بوده است. با این وجود قیمت جهانی ذرت در نتیجه ذخایر صادراتی بالای این محصول کاهش یافته است. قیمت جهانی برنج نیز در ماه سپتامبر اندکی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.

شاخص قیمت روغن های نباتی افزایش یافت

قیمت های جهانی روغن نباتی اما در ماه سپتامبر 1.8 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته و به بیشترین میزان خود در 13 سال گذشته رسیده اند. این افزایش قیمت عمدتا تحت تاثیر افزایش قیمت های جهانی روغن پالم و کلزا بوده است. این درحالی است که قیمت های جهانی روغن آفتابگردان و سویا در این دوره کاهش یافته است. علت عمده افزایش در قیمت جهانی پالم تقاضای وارداتی این محصول از سوی کشورهای چین و هند گزارش شده است، در حالی که سیر صعودی قیمت جهانی روغن کلزا تحت تاثیر چشم انداز بد تولید این محصول در اتحادیه اروپا قرار داشته است. از سوی دیگر افزایش قیمت های جهانی روغن های خام معدنی نیز در افزایش قیمت های جهانی روغن های نباتی تاثیرگذار بوده است. کاهش قیمت های جهانی روغن سویا و آفتابگردان اما تحت تاثیر کاهش تقاضای وارداتی و چشم انداز افزایش عرضه از سوی کشورهای حوزه دریای سیاه قرار داشته است.

افزایش ذخایر صادراتی نیوزلند قیمت کره و پنیر را کاهش داد

قیمت های جهانی لبنیات در ماه سپتامبر با 0.6 درصد کاهش نسبت به ماه قبل رو به رو بوه است. قیمت محصولات پنیر و کره در بازارهای جهانی تحت تاثیر افزایش در ذخایر صادراتی نیوزلند، کاهش یافته است. بالعکس قیمت جهانی پودر شیر بدون چربی و پودر شیر کامل تحت تاثیر عواملی چون تقاضای وارداتی بالا و ذخایر صادراتی محدود بالاخص در اتحادیه اروپا، افزایش داشته است.

افزایش قیمت گوشت گاو و گوسفند در بازارهای جهانی

قیمت های جهانی گوشت نیز در ماه سپتامبر با کاهش 0.8 درصدی نسبت به ماه قبل مواجه بوده است. قیمت های گوشت گوسفند و گاو در این دوره به واسطه تقاضای وارداتی بالا بالاخص از سوی چین، افزایش یافته است. بالعکس، قیمت های جهانی گوشت خوک نیز به رغم افزایش قیمت این محصول در کشور چین، بزرگترین بازار این محصول، به علت افزایش ذخایر صادراتی از سوی اتحادیه اروپا کاهش یافته است. قیمت جهانی گوشت مرغ اما دراین دوره تحت تاثیر تعادل در عرضه و تقاضا، ثابت بوده است.

کاهش چشمگیر قیمت جهانی شکر در ماه سپتامبر

قیمت های جهانی شکر در ماه سپتامبر با کاهش قابل ملاحظه 6.8 درصدی روبه رو بوده اند که عمدتا تحت تاثیر چشم انداز مثبت تولید و صادراتی این محصول در فصل زراعی 20/2019 قرار داشته است. به علاوه کاهش قیمت های جهانی انرژی در نیمه دوم ماه سپتامبر نیز از طریق ترغیب تولیدکنندگان بر استفاده کمتر از چغندرقند در تولید اتانول بالاخص در کشور برزیل، بر کاهش قیمت جهانی شکر تاثیرگذار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس