خارجی‌ ها پیاز ایرانی را ۵ برابر ارزان‌ تر از ایرانی‌ ها می‌خرند!

طبق آخرین مشاهدات از بازار مصرف، قیمت پیاز هنوز به وضعیت تعادل نرسیده و هر کیلوگرم آن به طور متوسط ۳۵۰۰ تومان در سطح شهر عرضه می‌شود.

بیش از دو ماه است که از گران شدن پیاز می‌گذرد و با وجود وعده‌های مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌ های مربوطه قیمت این محصول همچنان بیش از حد معمول است و گرانی آن ادامه دارد.

قیمت پیاز از اواسط خرداد ماه امسال روند افزایشی به خود گرفت و ابتدا از کیلویی ۱۵۰۰ تومان به حدود ۳۰۰۰ تومان و در مرحله بعد به کیلویی بیش از ۴۰۰۰ تومان در برخی نقاط شهر هم رسید.

طی دو هفته گذشته اندکی قیمت پیاز کاهشی شد و به کیلویی ۳۵۰۰ تومان رسید اما هنوز به تعادل نرسیده است.

از سوی دیگر در حالی که طی ماه‌های گذشته قیمت پیاز همچنان روند افزایشی خود را ادامه داده است، آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد صادرات این محصول گرچه با کاهش محسوس همراه شده اما همچنان با همان نرخ سابق که بیش از ۶.۴ برابر ارزان‌تر از بازار داخلی است، ادامه دارد.

بر این اساس طی چهار ماه نخست امسال بالغ بر ۳۰ هزار و ۳۴۹ تن پیاز به ارزشی بالغ بر پنج میلیون و ۹۸۶ هزار دلار معادل ۱۹ میلیارد و ۴۱۳ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان به ۱۲ کشور مختلف صادر شده است که به صورت میانگین قیمت هر کیلوگرم پیاز صادراتی ۶۳۹ تومان یعنی بیش از پنج برابر ارزان‌تر از بازار داخلی می‌شود!

طبق آخرین مشاهدات از بازار داخلی و مغازه‌های سطح شهر هر کیلوگرم پیاز به طور متوسط ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و هنوز تغییر مناسبی در جهت کاهش قیمت پیدا نکرده و وعده‌ها مبنی بر متعادل شدن این محصول به طور کامل عملی نشده است.

درباره دلایل افزایش قیمت پیاز رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در روزهای گذشته به ایسنا گفته که دلیل کاهش نیافتن منطقی قیمت پیاز در بازار این است که در سال گذشته این محصول از کشاورزان به درستی و با قیمت مناسب خریداری نشد و آنها تولید خود را کاهش دادند که سبب شد امسال عرضه پیاز با پراکندگی بیشتری مواجه شود.

به گفته مهاجران، به عنوان مثال عرضه پیاز ابتدا از چابهار و شهرهای گرمسیری مانند جیرفت، دزفول و آبادان آغاز شد و هم‌اکنون تقریبا همه بار عرضه پیاز در کشور روی دوش اصفهان قرار دارد به همین دلیل تولید و عرضه این محصول از اصفهان نمی‌تواند روی بازار تاثیر چندانی داشته باشد.

با وجود این تفاسیر باید دید قیمت پیاز چه زمانی به نرخ منطقی و متعادل خود می‌رسد و از وضعیت فعلی خارج می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس