خودکفایی استان زنجان در تولید هسته‌های اولیه بذری

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: استان زنجان از نظر تولید هسته‌های اولیه بذری خودکفا است.
مهدی طاهری در گفت‌ وگو اظهار کرد: در حال حاضر تولید بذور گواهی شده در استان از 29 درصد به 36 درصد افزایش پیدا کرده است و این جای خوشحالی دارد. همچنین آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی استان نیز 6 برابر شده است.

وی با بیان اینکه در آموزش کارکنان، رتبه سازمان از 17 در سال 92 به 2 در سال 95 ارتقاء پیدا کرده است، ادامه داد: طی سال‌های اخیر به منظور تجهیز و تقویت ایستگاه‌های تحقیقاتی استان تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است و امسال آزمایشگاه سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان جزو چهار آزمایشگاه دولتی تجزیه کود در کشور قرار گرفت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با جدیت در سطح استان پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: در بحث بهبود کمیت و کیفیت گندم، نوع بذر مهم‌ ترین شاخص است و معرفی ارقام جدید بذر از مهم‌ ترین اقدامات مرکز تحقیقات به‌شمار می‌رود. در حال حاضر نیز استان زنجان بزرگترین تولید کننده بذر و هسته‌ های اولیه حبوبات آبی کشور محسوب می‌شود.

طاهری تصریح کرد: خوشبختانه در توصیه‌ های مدیریتی برای محصولات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان، تولید کننده اطلاعات برای سایر استان‌ها نیز به‌ شمار می‌رود و از این حیث جزو استان‌های شاخص هستیم. علاوه بر این، نتایج تحقیقات روز را در قالب انتقال یافته‌ های تحقیقاتی به بهره‌ برداران منتقل می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 4 شرکت دانش‌ بنیان و مرکز رشد از امکانات مرکز تحقیقات استفاده می‌کنند و محصولات‌ شان تجاری شده است. مثلا درخصوص گوسفند افشاری، اخیرا یک شرکت مرکز رشد، تولید یافته‌ های کشاورزی را برعهده گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس