درخواست لیتوگرافان از ارز تخصیص کاغذ برای زینک

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواسته است که یک هشتادم ارز تخصیص کاغذ به زینک داده شود،‌ این مطالبه چه اندازه قانونی است؟

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان، آذرماه سال جاری در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار اختصاص یک هشتادم ارز دولتی تخصیصی کاغذ به واردات زینک شد.

وی در بخشی از این نامه نوشت:‌ «از حضرت عالی تقاضا دارم به خواست اکثر مطبوعات کشور دستور فرمایید، یک‌هشتادم از ۴۰ میلیون دلار ارز دولتی تخصیصی کاغذ را به واردات زینک فقط برای تعاونی با توجه به اینکه زینک در کشور تولید نمی‌شود، اختصاص یابد و تعاونی لیتوگرافان ایران فقط سایزهای مخصوص مطبوعات را وارد کند و‌ حداقل شش ماه زینک آنان تأمین گردد، در صورت تمایل آمادگی تأمین زینک‌ ناشران را نیز با همین پیشنهاد فوق داریم.»

با گذشت بیش از دو هفته از ارسال این نامه هنوز خبری از تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص نیست،‌ شجاع در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به پیگیری‌های خود یادآور شد:‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این نامه را به معاونت مطبوعاتی رونوشت زده است، پیش از این البته ما با معاونت مطبوعاتی مذاکراتی داشتیم،‌ آن‌ها نسبتاً موافق این موضوع هستند،‌ اما باید دید در عمل چه اقدامی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا وزارت ارشاد اختیار تخصیص بخشی از بودجه‌ای را که دولت در اختیارش داده است دارد یا خیر،‌ گفت:  من پیش از این با آقای وکیلی نماینده مجلس در این خصوص صحبت کردم. وی گفت‌ در جلسه‌ای که ارز دولتی به وزارت ارشاد اختصاص یافت‌، آقای جهانگیری گفت که این ۸۰ میلیون ارز بابت مطبوعات و نشر. بحث کاغذ به صورت خاص مطرح نشد،‌ اما چون مطالبه و ذهنیت وزارت ارشاد کاغذ بود‌، به ارز دولتی کاغذ شهره یافت.

شجاع تصریح کرد:‌ اگر وزرات ارشاد با این مطالبه موافقت نکند‌، ما در آینده بسیار نزدیک صد در صد با گرانی مواجه خواهیم شد‌، زیرا انتخابات پیش‌رو داریم و بعد از آن نیز نمایشگاه کتاب را خواهیم داشت،‌ همه این‌ها موجب می‌شود که زینک‌ کم و گران شود‌، از مجموعه زینک‌های دولتی نیز تنها دو تا سه درصد باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس