دستیابی به رقم جدید گندم ترابی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ پژوهشگر گندم بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی این مرکز واز پژوهشگران این طرح گفت: این رقم که تا پیش از معرفی، با عنوان لاین ‏M-92-20‎‏ شناخته می شد، در زمینه معرفی ارقام‎ ‎گندم‎ ‎زودرس‎ ‎و‎ ‎متحمل‎ ‎به‎ ‎کم‎ ‎آبی معرفی شده است.

داوود امین آزرم افزود: کاشت‎ ‎اینگونه‎ ‎ارقام‎ ‎پرپتانسیل که دارای‎ ‎ویژگی‎ ‎زودرسی‎ ‎و‎ ‎تحمل‎ ‎به‎ ‎کم‎ ‎آبی  هم است  ‎در‎ ‎مقایسه‎ ‎با‎ ‎ارقام‎ ‎دیررس‎ ‎قدیمی‎ ‎می تواند‎ با‎ ‎افزایش‎ ‎بهره‎ ‎وري‎ ‎محصول،‎ ‎به‎ ‎میزان‎ ‎قابل توجهی صرفه جویی‎ ‎در‎ ‎مصرف‎ ‎آب‎ ‎براي‎ ‎آبیاري‎ ‎را‎ ‎هم ‎در‎ ‎پی‎ ‎داشته‎ ‎باشد‎.‎

وی گفت: رقم جدید گندم  ترابی قابلیت جایگزینی در‎ ‎قسمتی‎ ‎از‎ ‎سطح‎ ‎زیر کشت‎ ‎ارقام‎ ‎آبی‎ ‎در‎ ‎مناطق‎ ‎معتدل کشور، که لزوم کاشت ارقام زودرس و متحمل به کم آبی حس می شود  را دارا ‏است.

داوود امین آزرم افزود: عادت رشد بهاره، مقاوم به زنگ زرد و قهوه ای، مقاوم به خوابیدگی و ریزش دانه و دارای کیفیت نانوایی خوب از جمله قابلیت های این رقم جدید تولید داخل است.

پژوهشگر گندم بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی این مرکز و از پژوهشگران این طرح گفت: طبق برآورد با توجه به پیش بینی کشت این رقم در وسعت 80 هزار هکتار در کشور، ارزش‎ ‎حال‎ ‎ناخالص‎ ‎معرفی‎ ‎رقم‎ ‎جدید‎ ‎در‎ ‎طول هفت‏‎ ‎سال ‎ 777‎ ‎میلیارد‎ ‎ریال‎ ‎خواهد بود.

داوود امین آزرم افزود: همچنین با توجه به خصوصیات زودرسی و تحمل به کم آبی، میزان صرفه جویی در آب ‏آبیاری در صورت کشت 80 هزار هکتار از این رقم در کشور ،‎ ‎120‏‎ ‎میلیون‎ ‎متر‎ ‎مکعب‎ ‎در‎ ‎سال‎ ‎خواهد‎ ‎بود‎.‎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس