دیابت‌، بیماری خاموش

بر اساس برآوردهای صورت گرفته ۱۲ درصد از جمعیت ایران که شامل ۸ میلیون نفر می‌شوند، به بیماری دیابت مبتلا هستند در حالی‌ که نیمی از آنان از بیماری خود اطلاع ندارند.

به گزارش ایسنا، در طول ۳۰ سال گذشته قریب ۶۰۰ هزار نفر در کشور دیابت داشتند که امروزه برآورد می‌شود بیش از ۸ میلیون نفر در ایران به این بیماری مبتلا باشند.
رسانه‌های گروهی سهم قابل‌توجهی در آشنایی مردم با بیماری دیابت دارند.

از سوی انجمن دیابت فعال در استان‌های مختلف کشور دوره‌های آموزشی مختلفی با مشارکت آموزش‌وپرورش و دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا شده است ولی متأسفانه هنوز تعداد زیادی در جامعه وجود دارند که شناخت لازم را نسبت به این بیماری ندارند. همچنین در راستای آگاهی و آشنایی مردم با بیماری دیابت، شرکت زیکلاس_مد ارائه خدمات هر چه‌ بهتر در حوزه دیابت و قند خون را در خط‌مشی خود قرار داده است.

دلیل شیوع قابل‌توجه ابتلا به دیابت طی سال‌های اخیر در واقع آگاهی مردم از نشانه‌های آن و پیگیری‌ها و مراجعه به پزشک برای درمان آن است.

رئیس انجمن دیابت بیان کرد: علی‌رغم افزایش اطلاعات مردم در مورد دیابت، هنوز این آگاهی به عمل تبدیل نشده است که این بدان دلیل است که سلامتی برای اغلب مردم ارزش ندارد و زمانی به ارزش این گنج پی می‌برند که آن را از دست‌ داده باشند. افراد باید توجه بیشتری برای انجام چکاپ‌های سالانه داشته باشند و عادات تغذیه‌ای نادرست را اصلاح کنند.

رئیس انجمن دیابت کشور از چاقی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در دیابت یاد کرد: هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد از جمعیت ایران مبتلا به‌ اضافه وزن و چاقی هستند.

علت اساسی افزایش روزانه مبتلایان به دیابت را تغییر در شیوه زندگی عنوان کردند. زندگی شهرنشینی باعث شده تا فعالیت جسمانی مردم کاهش یابد و افزایش استرس، کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب از عوامل اصلی بروز دیابت در بین افراد جامعه است.

شیوع سن بیماری دیابت نوع ۲ در کودکان و نوجوانان است. شایع‌ترین سن نوع یک دیابت در کشورمان ۴۵ تا ۵۵ سال است. هزینه کنترل این بیماری برای هر فرد دیابتی بسیار بالا بوده؛ در حالی‌ که با پیشگیری و کنترل توسط دستگاه قند خون می‌توانیم به کاهش هزینه‎ها بپردازیم.

استرس یکی دیگر از عوامل مؤثر در بیماری دیابت بشمار می‌رود. زمانی که فرد تحت تنش‌های عصبی و استرس‌های مداوم قرار می‌گیرد هورمون‌های خاصی در بدن او ترشح می‌شود که در برابر انسولین مقاوم است و این مقاومت به بالا رفتن قند خون منجر می‌شود. استرس‌های مداوم سبب می‌شود، افراد عاری از دیابت، در معرض ابتلا به این بیماری قرار گیرند و در افراد مبتلا به دیابت نیز این بیماری شدت می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس