راه مبارزه با قاچاق کالا از زبان دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است مبارزه واقعی با کالای قاچاق با معدوم کردن آنها یا برگشت دادن‌شان میسر می‌شود، زیرا در غیر این صورت، کالاهای قاچاق بخشی از سهم بازار را در اختیار گرفته و جایگزین تولیدات داخلی می‌شوند.

حبیب‌الله انصاری افزود: در مبارزه با کالای قاچاق، هدف ضبط این کالاها یا دستگیری قاچاقچیان نیست، بلکه جلوگیری از ورود این کالاها به بازار است.

وی بیان داشت: اگر این کالاها با هر عنوان وارد چرخه بازار شوند، مبارزه با قاچاق اتفاق نیفتاده است، همچنین در برخی موارد شاهدیم عده‌ای خواهان فروش این کالاها با قیمت‌های نازل به خانواده‌های با قدرت اقتصادی پایین هستند که با این موضوع نیز مخالفیم.

انصاری بیان داشت:‌ هرچند از ابتدای سال ۹۷ ورود لوازم خانگی خارجی به کشور ممنوع شده، اما با گشتی در بازار متوجه وجود تعداد زیادی از برندهای خارجی در فروشگاه‌ها هستیم که همگی قاچاق هستند.

وی در ادامه، کمبود نقدینگی را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی برشمرد و گفت:‌ موضوعی که موجب تشدید این مسئله شده، خرید مواد اولیه‌ای مانند فولاد، مس، آلومینیوم و غیره به صورت نقدی و دریافت آنها تا چند ماه بعد است.

مخالفت با عرضه مواد اولیه در بورس

این مقام صنفی معتقد است فولاد نباید از طریق عرضه در بورس به خریداران فروخته شود، زیرا عده‌ای با قیمت‌های بالا آنها را خریده و پس از آن با قیمت‌های بالاتر به تولیدکنندگان می‌فروشند.

وی پیشنهاد داد که واحدهای فولادی، پتروشیمی و غیره که تامین‌کننده مواد اولیه تولیدکنندگان هستند، این مواد را ابتدا به تولیدکنندگان فروخته و مازاد آنها را از طریق بورس عرضه کنند.

انصاری، همچنین تولیدات زیرپله‌ای و بی نام و نشان از سوی واحدهای فاقد پروانه بهره‌برداری و تولید را از دیگر مشکلات مهم صنعت لوازم خانگی برشمرد.

وی به نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی اشاره کرد که اواخر آبان ماه به میزبانی تهران و با شعار «بازارها باید از مرزها بگذرد» برگزار شد و گفت:‌ عبور از مرزها فقط یک شعار نیست، بلکه با دیدگاه ارتقای کیفیت در بهینه کردن مصرف سوخت، ارتقای کارایی، زیبایی، سهولت استفاده، تضمین کیفیت و خدمات پس از فروش دست یافتنی است و امروز بسیاری از برندهای ایرانی چنین کیفیتی دارند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، همچنین به بازگشت تولید لوازم خانگی با برندهای ایرانی به جای برندهای سامسونگ و ال.جی گفت: ‌این موضوع علاوه بر کمک به تولید و اشتغال کشور، تامین‌کننده نظر مشتریانی است که مایل به استفاده از این برندها هستند.

مطابق آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۶۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۹.۴ درصدی داشته است.

در بازه زمانی یاد شده ۵۷۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه کولر آبی تولید شد که رشد ۳.۸ درصدی نشان می دهد.

همچنین تولید ماشین لباسشویی در این مدت به ۳۵۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید که در همسنجی با پارسال رشد ۱۳.۱ درصدی داشته است.

تولید تلویزیون در این مدت اما با افت همراه بود، به طوری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۵.۳ درصدی به ۳۹۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس