ربات ها در معاملات بورس چقدر کارآیی دارند؟

اکنون شرکت ها و استارتاپ های مختلفی در حوزه ارائه ربات های بورسی فعالیت می کنند. آیا می توان به آنها اعتماد کرد؟

سارا اسلامی:  «بورس»، این روزها کلیدواژه ای است که در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و حتی گفتگوی بین مردم زیاد تکرار می شود. بورس فضایی است که افراد با سرمایه های خرد هم می توانند وارد آن شوند.
به گزارش تجارت نیوز ، در گذشته، بازار سرمایه در زمینه ارائه تحلیل و خرید و فروش سهام، تنها متکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی بود. اما دنیای امروز، دنیای فرایندهای آنلاین و دیجیتال است. هوش مصنوعی و امور مبتنی بر یادگیری ماشین، به سرعت رو به رشد قرار دارند. بر همین اساس، در بازارهای سهام کشورهای مختلف، بخش قابل توجهی از معاملات روزانه از سوی ربات ها انجام می شود و فرایند بهره گیری از آنها نیز رو به رشد است.
چالش های زیرساختی و رگولاتوری ربات ها
در ایران نیز جستجوی ساده ای در اینترنت نشان می دهد که اکنون شرکت ها و استارتاپ های مختلفی در حوزه ارائه ربات های بورسی فعالیت می کنند. این ربات ها دو نوع خدمت را ارائه می کنند؛ برخی به ارائه تحلیل ها و سیگنال هایی از آنچه در بازار سرمایه می گذرد اختصاص دارند و برخی دیگر معاملات بورسی را انجام می دهند.
به گفته موسس استارتاپ مدیریت سرمایه آلفا، اکنون بهره گیری از هر دو نوع ربات در بازار بورس ایران با چالش های زیرساختی و رگولاتوری مواجه است؛ با وجود این، کاربران از ربات های تحلیل گر نسبت به انواع معامله گر آنها، استقبال بیشتری کرده اند.
مصطفی داودی، کارشناس حوزه سرمایه، در گفتگو با تجارت نیوز توضیح داد: اکنون استفاده از هر دو نوع مدل سیگنال دهی و اجرای معاملات، نسبت به ظرفیت بازار ضعیف است. افراد عادی و حقیقی از نوع نخست و مشتریان حقوقی از ربات های اجرای سفارش ها، استفاده بیشتری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس