زنگ خطر به صدا درآمد؛ کاهش خرید بذر کشت گندم به یک سوم

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: ما هر روز میزان فروش بذر برای کشت گندم را پایش می‌کنیم، آخرین آمار به دست آمده نشان می‌دهد میزان خرید بذر برای کشت گندم به یک سوم سال گذشته کاهش یافته است.

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه قیمت خرید تضمینی گندم برای سال جاری بر اساس نرخ ارز دولتی تعیین شده است، اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید به این سوالات پاسخ دهد که آیا ماشین آلات کشاورزی و عمده نهاده‌ها برای کشت گندم با ارز دولتی تامین می‌شود که مبنای قیمت گندم را نرخ ارز  4200 تومانی قرار داده‌اید؟

وی ادامه داد: تصمیم دولت برای تعیین قیمت 2200 تومان برای خرید تضمینی گندم نگرانی از افزایش قیمت نان بوده است، اما بی‌توجهی به تولید، نتایج بدتری را به دنبال خواهد داشت.

خان‌محمدی با بیان اینکه تعیین قیمت گندم بدون توجه به واقعیت‌های حاکم بر بازار نهاده‌های کشاورزی بوده است، افزود: تعیین قیمت نامناسب با هزینه تمام شده و نرخ تورم،  کاهش تولید را به همراه دارد که دود آن به چشم اقتصاد کشور و مصرف کننده می‌رود.

به گفته وی؛ کاهش حدود 3 هزار تنی تحویل گندم به مراکز خرید دولتی در سال‌زراعی گذشته نشان داد که اگر در تعیین قیمت گندم رضایت کشاورزان جلب نشود، چه عاقبتی منتظر خودکفایی گندم است.

خان محمدی با تاکید بر اینکه زنگ خطر برای خودکفایی گنندم به صدا درآمده است، گفت: ما هر روز میزان فروش بذر برای کشت گندم را پایش می‌کنیم، آخرین آمار به دست آمده نشان می‌دهد میزان خرید بذر برای کشت گندم به یک سوم سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: آمار دیگر ما نشان می‌دهد گندم‌کارانی که اقدام به خرید بذر نکرده‌اند از تولید سال گذشته برای کشت استفاده می‌کنند که این موضوع نیز می‌تواند خطراتی برای تولید گندم به دنبال داشته باشد.

خان‌محمدی کاهش خلوص بذر، عدم استاندارسازی و افزایش آلودگی و .. را از نتایج استفاده بذر خود مصرفی برشمرد.

وی گفت: همه موارد ذکر شده تهدیدی برای کاهش تولید و منابع ارزشمند کشاورزی یعنی آب و خاک هستند.

خان‌محمدی از دولت خواست تا به جای ادامه سیاست غلط خرید تضمینی، برای گندم بازار آزاد ایجاد کند و اجازه صادرات و واردات این محصول را دهد.

وی اظهار کرد: هر ساله شاهد آن هستیم که دولت با فشار به منابع مالی خود سعی در پرداخت گندم به قیمتی دارد که هیچگاه مورد رضایت کشاورزان نبوده است. بهترین راهکار برای خروج از این وضعیت ایجاد بازار آزاد برای گندم است.

این عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی تاکید کرد: صادرات می‌تواند مشوقی برای کشاورزان باشد تا به دنبال افزایش کیفیت با کاهش هزینه تولید باشند تا امکان رقابت در بازار جهانی را پیدا کنند.

خان‌محمدی گفت: تا زمانی که دولت گندم را بخرد کشاورز انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس