ساخت دستگاه سنگ زنی غلطک‌های کنگره توسط مهندسین ایرانی در صنعت کارتن سازی

 یک تیم مهندسی موفق به ساخت دستگاه سنگ زنی غلطک‌های کنگره مورد استفاده در صنعت کارتن سازی شدند.

به گزارش خوشه؛ علی ظریف ابن کاظم، سرپرست تیم مهندسی یاد شده در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ساخت این دستگاه در انحصار سه شرکت بین‌المللی است،افزود:کارتن سازی صنعتی است که سایر صنایع به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با آن سر و‌کار دارند و تولید‌کنندگان آن به دو دسته تولید‌کنندگان مواد اولیه (ورق کارتن) ‌و صنایع تبدیلی (که پس از برش کارتن و چاپ طرح آن را به شکل دلخواه در می‌آورند) تقسیم می شوند.

وی به کاغذ زیکزاکی شکل کارتن ها اشاره کرد که بین لایه رویی و زیرین آن قرار دارد و گفت:‌ این ورق با عبور از بین دو غلطک که به آن «غلطک کنگره» اطلاق می شود، شکل می گیرد.

ظریف با بیان اینکه‌غلطک های کنگره بسته به جنس و کیفیت شان، پس از یک تا چهار سال استفاده نیاز به تعویض یا نوسازی دارند، یادآور شد: غلطک های کنگره با کیفیت متوسط به بالا تا چند سال پیش از شرکت بی. اچ. اس (BHS) آلمان وارد می شدند که با نرخ امروز دلار بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان قیمت دارند، اما این روزها عمده این غلطک ها از چین وارد می شوند که قیمت های پایین تری دارند؛ با این حال ترجیح تولیدکنندگان کارتن بر نوسازی غلطک هاست.

این تولیدکننده تیغه های برشی صنایع ادامه داد: خدمات نوسازی غلطک‌های کنگره توسط دستگاه سنگ‌زنی مخصوص انجام می‌شود که سازندگان این دستگاه در جهان سه شرکت آلمانی، چینی و شرکت چند‌ملیتی آمریکایی- کانادایی- آلمانی «والدریش» هستند.

وی یادآوری‌کرد:‌امروز به دلیل موضوع تحریم‌ها، شرکت والدریش دستگاه یاد شده را به ایران نمی فروشد و دستگاه مشابه آلمانی بدون در نظر گرفتن هزینه های حمل، نصب و آموزش حدود دو میلیون یورو قیمت دارد.

ظریف با اشاره به تلاش تیمی چهار نفره از مهندسان و متخصصان کشورمان برای ساخت دستگاهی مشابه به منظور ارائه خدمات نوسازی غلطک های کنگره، خاطرنشان‌کرد:‌پس از دو سال تلاش و سه بار ساخت ناموفق این دستگاه ، با صرف هزینه ۲٫۵ میلیارد تومانی، دستگاه سنگ‌زنی غلطک‌های کنگره در ایران ساخته شد.

ارائه دهده خدمات نوسازی غلطک های کنگره اظهار داشت:‌این دستگاه در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی خود، قابلیت‌های منحصر به‌ فردی دارد که از آن جمله به صفر رسیدن خطا در آن و استفاده از روکش تنگستن به جای روکش کروم است که با استفاده از روکش تنگستن در نمونه ایرانی، کارکرد و عمر دستگاه به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

ظریف با بیان اینکه حضور در بازار بزرگ عراق را در برنامه داریم، بیان داشت:  دستیابی به خدمات دستگاه سنگ‌زنی غلطک‌های کنگره در کشوری همچون ایتالیا برای شرکت‌های کارتن ساز ایرانی دستکم ۶۰۰ میلیون تومان هزینه داشته و شاید تا چهار ماه زمان ببرد، ضمن اینکه گاهی اوقات با ایراداتی همراه است. خدمات دستگاه سنگ‌زنی غلطک‌های کنگره دستگاه ایرانی با کمتر از ۸۰ میلیون تومان هزینه و در مدت زمانی حدود سه هفته ارائه می شود و در صورت بروز ایراد در کار، شرکت‌ها می توانند از خدمات پس از فروش بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس