سهم ۲۱ درصدی ایران در تولید ماهی قزل‌آلا رنگین کمان در جهان

رئیس اداره تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی سازمان شیلات ایران گفت: کشور ما با تولید ۱۶۷ هزار تن ماهی قزل‌آلا، حدود ۲۱ درصد از تولید ماهی قزل‌آلا رنگین کمان در جهان و حدود ۲۶ درصد از تولید ماهی قزل‌آلا در آب‌های شیرین را به خود اختصاص داده است.

محمد سمائی در نشست علمی تخصصی بررسی معضلات بهداشتی و بیماری‌ها در ماهیان سردآبی اظهار کرد: براساس آمار سازمان جهانی فائو، ایران در تولید آبزیان (صید و آبزی پروری) رتبه ۲۴، در تولیدات صید رتبه ۲۶، در آبزی پروری رتبه ۱۹ و در پرورش ماهی قزل‌آلا رتبه یک جهان را دارد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ معادل ۳۶ درصد تولید ماهیان پرورشی قزل‌آلا داشته‌ایم که در سال ۱۳۹۷ میزان تولیدات به ۴۶ درصد رسید  و در مجموع ۲.۴ افزایش تولید داشته‌ایم.
سمائی افزود: در استان‌های لرستان، چهار محال بختیاری، کهگیلویه بویر احمد، مازندران و زنجان ۵۰ درصد از تولیدات ماهیان قزل‌آلا صورت می‌گیرد.
وی گفت: معادل ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مزارع پرورش ماهی داریم که در این مزارع ۲۱ هزار نفر شاغل هستند اما متاسفانه تنها ۷۳ واحد از کل ۶ هزار و ۵۰۰ واحد پرورش ماهی مورد پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
در ادامه این نشست، اشکان زرگر-مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه اولویت ما در این حوزه تامین داروهای آبزیان است، گفت: واکسیناسیون، داروهای خاص آبزیان، محرک‌های ایمنی و ضدعفونی کننده‌های خاص آبزیان، از جمله راهکارهای درمان و پیشگیری از بیماری‌های آبزیان است.
امروز (دوشنبه، ۲۲ مهرماه) نشست علمی تخصصی بررسی معضلات بهداشتی و بیماری‌ها در ماهیان سردآبی، با حضور مسئولان سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات کشور، اساتید و فعالین این حوزه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس