سهم ۴۱ درصدی ایران در تولید تایر غرب آسیا

معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت از افزایش ۱۰ درصدی تولید لاستیک در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ آقای محسن صفدری با اعلام این خبر گفت: ایران در تولید لاستیک با فعال بودن ۱۱ واحد ظرفیت اسمی ۴۲۶ هزار تن در سال، ۴۱ درصد از سهم غرب آسیا را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: صنعت تایر به‌عنوان یکی از قطعات ضروری در وسایل نقلیه، با توجه به تولید انبوه آن در سطح جهان و نقش مهمی که در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند، جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی پیدا کرده است. این صنعت، از جمله صنایع مهم در زنجیره ارزش صنعت خودرو و صنعت حمل و نقل است
معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت با بیان اینکه صنایع لاستیک، تایر و تیوپ از صنایع راهبردی و پر اهمیت برای کشور است و علت آن هم وابستگی صنعت حمل و نقل به این کالا است، گفت: سال گذشته اتفاقات ناخوشایندی در بازار لاستیک کشور افتاد و امسال با تدابیری که وزارت صمت اندیشده است نه تنها بازار کنترل شد بلکه، افزایش تولید را هم شاهد هستیم.
صفدری اضافه کرد: تاکنون ۱۱ واحد دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت اسمی ۴۲۶ هزار تن و اشتغال ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به تولید هستند. البته ظرفیت واقعی به این میزان نیست و در بررسی‌های انجام شده، واحد‌های تولیدی با ظرفیت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد در حال فعالیت و تولید هستند.
وی همچنین به واردات ۹۷ هزار تنی انواع تایر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال، ۹۷ هزار تن به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار واردات داشتیم و ۸۵۰۰ تن به ارزش ۳۰ میلیون دلار هم صادرات در صنعت اتفاق افتاده است.
معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت با اشاره به ممنوعیت صادرات انواع لاستیک از سال گذشته افزود: از نیمه دوم پارسال وزارت صمت از آنجاکه در بخشی از تولید صنعت تایر از ارز دولتی استفاده می‌شد و به منظور تنظیم بازار داخل، تصمیم گرفت که صادرات را در این بخش ممنوع کند و از این رو صادرات در این صنعت، عدد چشمگیری نیست.
تولید ۲۰ میلیون تن حلقه لاستیک
صفدری در ادامه به برآورد مصرف ۳۳۰ هزار تنی در صنعت تایر و لاستیک اشاره و تاکید کرد: در تایر سواری ۱۶۴ هزار تن ظرفیت اسمی تولید داریم و حدود ۲۴ میلیون حلقه می‌توانیم تولید تایر سواری داشته باشیم و در حال حاضر ۲۰ میلیون حلقه تولید داریم که برای توازن در مصرف باید به ۲۴ میلیون حلقه برسیم.
برنامه برای افزایش تولید
وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه خاصی برای افزایش تولید در تایر سواری در سطح کلان مطرح است، گفت: کمبود ما همان ۴ میلیون حلقه است و خیلی توجیه اقتصادی ندارد که بخواهیم تولید کننده جدیدی را تشویق به تولید کنیم و اگر بتوانیم از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنیم اقتصادی‌تر و معقولانه‌تر است تا بخواهیم طرح جدیدی را در تایر سواری ایجاد کنیم.
معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت ادامه داد: در صنعت تایر سنگین، و باری ۱۸۷ هزار تن ظرفیت اسمی داریم که عمدتا تایر‌های بایاس هستند تایر‌های بایاس، تایر‌هایی هستند که در ساخت آن‌ها سیم به کار برده نمی‌شود.
صفدری گفت: فناوری‌های دنیا به سمت استفاده از تایر‌های رادیال گرایش دارند و ماهم باید خودمان را با این فناوری تطبیق دهیم و به این نکته برسیم که میزان واردات لاستیک‌های رادیال را از داخل تامین کنیم.
وی افزود:در حال حاضر یکی از شرکت‌های مطرح ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک در سال تولید می‌کند نیاز ما به لاستیک رادیال باری ۱۱۰۰ هزار حلقه است یعنی ما ۸۰۰ هزار حلقه در سال کمبود لاستیک رادیال باری داریم.
صفدری با اشاره با راه اندازی ۲ طرح جدید در تولید لاستیک گفت: طرح آرتاویل در اردبیل اخیرا با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و طرح کویر تایر که هم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، به زودی گشایش می‌باید.
معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت به تولید ۳۰۰ هزار تنی شرکت ارتاویل و اشتغال ۵۰۰ نفری اشاره کرد و توضیح داد: پروژه شرکت کویر تایر نیز بیش از ۲۱۲ نفر اشتغالزایی دارد.
وی به انجام سه طرح دیگر در استان‌های کرمانشاه، کردستان و سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: اگر این پروژه‌ها به مدار تولید برسند ما می‌توانیم صادرات لاستیک سیمی باری هم داشته باشیم.
جایگاه صنعت تایر در منطقه
صفدری در ادامه صحبت هایش به جایگاه صنعت تایر در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: سهم ایران با ۱۱ واحد، ۴۱ درصد از خاورمیانه است و در تمام دنیا ۵۱۰ واحد صنعتی تایر وجود دارد و سهم ایران از این تعداد در سال ۹۸، ۲ درصد بوده است.
وی افزود: وابستگی به مواداولیه در این صنعت حدود ۴۰ درصد است یعنی ۶۰ درصد صنعت تایر ما داخلی است همانند روغن‌های نفتی، برخی کائوچو‌های مصنوعی، دوده و منسوج استخوان بندی.
معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت درباره واردات برخی مواد اولیه برای این صنعت توضیح داد: با مساعد‌تهای وزارت صمت و بانک مرکزی، تامین ارز مواد اولیه مرتفع شده است و برای همه واحد‌ها به صورت مکتوب با بانک مرکزی مکاتبه می‌کنیم و ثبت سفارش‌ها انجام می‌شود و اولویت‌های تامین و تخصیص ارز بانک مرکزی قرار می‌دهد.
صفدری به میزان واردات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال، ۳۲۰ میلیون دلار کل واردات انواع تایر سواری، دوچرخه و تایر باری بوده در حالی که این رقم در سال ۹۶، ۴۲۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس